Stena Line har under de senaste åren satsat stort på Östersjön, bland annat genom nybyggena Stena Estelle och Stena Ebba mellan Karlskrona och Gdynia, den nystartade linjen mellan Norvik och Hangö i Finland samt förlängningen av de båda Visentinifärjorna Stena Scandica och Stena Baltica som satts in mellan Norvik och Ventspils under 2021 respektive början av 2022, vilket har inneburit en fraktmässig kapacitetsökning med 30 procent.
Köper terminal
Under tisdagen meddelade rederiet nästa steg i satsningen genom förvärvet av färje- och roro-terminalen i Ventspils, Lettland. Enligt rederiet innebär ett direkt ägande av terminalen framtida expansionsmöjligheter eftersom de prognostiserar fortsatt ökande fraktvolymer på linjen och att Lettland kommer öka i betydelse som sjöfartsnation.
– Östersjön är en stor tillväxtregion för Stena Line och vår investering i Ventspils visar hur engagerade vi är i att utveckla vår affär med Lettland, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line i ett pressmeddelande och fortsätter:
– Med detta strategiska drag har vi säkrat en långsiktig position i en väsentlig del av vårt europeiska nätverk och jag ser fram emot att arbeta med våra kunder och partners för att fortsätta expandera i regionen, säger han.
Behöver få godkännande
Stena Lines köp av terminalen i Ventspils är dock villkorat och kräver ett godkännande från myndigheter ur konkurrenssynpunkt. Rederiet meddelar vidare att de inte kommer att offentliggöra några detaljer i avtalet.
Stena Line har trafikerat linjen mellan Ventspils och Nynäshamn sedan 2012.