Stena Ebba vid varvet i Kina.

Fotograf: Stena Line

Kategori: Färjetrafik | Passagerarsjöfart

Stena Ebba är levererad

Under måndagen genomfördes en ceremoni i Kina för att markera överlämningen av Stena Ebba från Stena RoRo till Stena Line, den andra förlängda E-Flexerfärjan för rederiets Polentrafik.

Efter att ha färdigställts på varvet China Merchant Jinling (Weihai) i Kina har nu Stena Line tagit leverans av rederiets femte fartyg i E-Flexerserien, Stena Ebba. Färjan är identisk med Stena Estelle som var den första förlängda E-Flexerversionen på 240 meter.

Enligt inlägg i sociala medier är fartyget nu redo för färden hem till Östersjön där Stena Ebba senare i år kommer att ansluta till systerfartyget Stena Estelle på rutten Karlskrona–Gdynia.

Utökad kapacitet

Med sina 240 meter är Stena Ebba och Stena Estelle 25 meter längre än Stena Edda, Stena Embla och Stena Estrid, de tre första fartygen i E-Flexerserien hos Stena Line. Stena Estelle och Stena Ebba har en kapacitet på 3.600 lastmeter och utrymme för 1.200 passagerare. De har en utökad kapacitet med 50 procent fler hytter, kan ta 30 procent fler passagerare och 15 procent mer last än de tre första fartygen.

– Södra Östersjön är en nyckelregion för Stena Line och vår linje Karlskrona-Gdynia är en ryggrad för vår ambition att växa och fortsätta expandera. Stena Ebba kommer, tillsammans med systerfartyget Stena Estelle, sätta en ny standard för flexibilitet, servicefokus och kundupplevelse. De är de största fartygen i vår framgångsrika E-Flexer-flotta och vi är stolta över att inom kort ha Stena Ebba och Stena Estelle för att sammanlänka några av de mest dynamiska marknaderna i Europa, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line i ett tidigare pressmeddelande.