Stena Ebba döptes i Karlskrona under onsdagen.

Fotograf: Stena Line

Kategori: Färjetrafik | Passagerarsjöfart

Första anlöpet i Karlskrona av Stena Ebba

I början av veckan gjorde Stena Ebba sitt första anlöp i Karlskrona, det efter den långa resan från varvet i Kina. Nu görs fartyget redo inför trafikstarten på linjen mellan Karlskrona och Gdynia.

Stena Ebba är det andra av de båda förlängda E-Flexerfartygen på 240 meter som kommer att trafikera linjen mellan Karlskrona och Gdynia i Polen. Det första var Stena Estelle som sattes i trafik i höstas

Trafikstart efter nyår

Stena Ebba kom till Karlskrona vid lunchtid under måndagen för att sedan segla vidare till varvet i Gdansk under kvällen samma dag. Där väntar nu de sista förberedelserna inför trafikstarten som är planerad till den 2 januari 2023.

– Det är en del jobb som ska göras, bland annat olika installationer interiört som återstår att göra, säger Stefan Elfström, presschef på Stena Line.

Dessutom ska ett flaggbyte genomföras, från cypriotisk till dansk flagg.

Stena Ebba är liksom systerfartyget Stena Estelle byggd på det kinesiska varvet Merchants Jinling Shipyard i Weihai och levererades i september till Stena Line. Under vägen till Östersjön tog färjan med sig en last med nya bilar från Kina, vilka lossades i Bristol i England.

Utökad kapacitet

Med sina 240 meter är Stena Ebba och Stena Estelle 25 meter längre än Stena Edda, Stena Embla och Stena Estrid, de tre första fartygen i E-Flexerserien som levererats till Stena Line. Stena Estelle och Stena Ebba har en kapacitet på 3.600 lastmeter och utrymme för 1.200 passagerare. De har en utökad kapacitet med 50 procent fler hytter, kan ta 30 procent fler passagerare och 15 procent mer last än de tre första fartygen.

– Södra Östersjön är en nyckelregion för Stena Line och vår linje Karlskrona-Gdynia är en ryggrad för vår ambition att växa och fortsätta expandera. Stena Ebba kommer, tillsammans med systerfartyget Stena Estelle, sätta en ny standard för flexibilitet, servicefokus och kundupplevelse. De är de största fartygen i vår framgångsrika E-Flexer-flotta och vi är stolta över att inom kort ha Stena Ebba och Stena Estelle för att sammanlänka några av de mest dynamiska marknaderna i Europa, säger Niclas Mårtensson, vd för Stena Line i ett tidigare pressmeddelande.