35-årige Niklas Olofsson har jobbat hos Northern Offshore Services i sex år.
Lars Andersson

Veteran hos ungt rederi

35-årige Niklas Olofsson är något av en veteran. Efter nästan sex år som befälhavare hos Northern Offshore Services är han en av dem som varit med längst på det unga företaget. 

Relaterade artiklar

– När NOS startade kring 2008 fick jag tips av en kompis som kände Martin Landström, en av grundarna, om att de behövde folk. När jag sen anställdes blev jag den första egentliga utbölingen hos dem – någon som varken är från Donsö där allting började eller som kände någon av grundarna, säger Asperö-bördiga befälhavare Niklas Olofsson, som Sjöfartstidningen träffar i Barrow-in-Furness på engelska västkusten en blåsig februaridag. 

Läst på Chalmers

För tillfället arbetar Niklas Olofsson på servicekatamaren Supporter, som är ett av de NOS-fartyg som kör ut tekniker och arbetare till den vindkraftspark som byggs cirka 15 sjömil utanför Barrow i Irländska sjön. Tidigare har han också varit befälhavare på servicefartygen Provider och Deliverer.

– Innan jag började på NOS jobbade jag på Seldén Mast med tillverkning och på lagret. Där var jag ett bra tag, faktiskt ända sedan jag gick ut skolan. Till slut bestämde jag mig för att göra något annat och gick då klass VII-utbildningen på Chalmers i Göteborg. Efter det har jag också läst in den engelska Yacht Master-utbildningen och den danska kystskippern, säger Niklas Olofsson, och berättar att han alltid har gillat att köra båt och alltid varit ute mycket på sjön. 

– Det blir väl så när man är uppvuxen på en ö som Asperö, det går inte att komma ifrån. Jag bor förresten kvar därute, även om jag faktiskt har bott inne i Göteborg en period också. 

Mycket finlir  

En stor fördel med att jobba som befälhavare på ett av det Göteborgsbaserade rederiet Northern Offshore Services fartyg är enligt Niklas att man helt enkelt får ”köra mycket båt”. 

– Ja, och det är ju det jag tycker är kul. Hade man jobbat på ett större fartyg hade det blivit mer bryggtjänst. Här får man göra mycket mer manövrering och det handlar mycket om finlir när man till exempel ska lägga till vid vindkraftstornen för att hämta ner eller lämna av vindkraftsteknikerna.

Bra arbetstider

En annan aspekt av NOS-jobbet som Niklas uppskattar är arbetstiderna, något som kanske är extra väsentligt när man har familj.

– Vi är ute två veckor och lediga två veckor, det är väldigt bra. Då känns det som att man har ett liv därhemma också, att man inte blir helt bortkopplad från familjen, säger Niklas, som berättar att han har en flickvän och en fyraårig dotter hemma i Sverige.   

– Jag har jobbat så här ända sedan dottern föddes, så hon vet inte om något annat. Men det fungerar utmärkt, arbetstiderna är en anledning till att jag trivs med att jobba för NOS. 

Snabba puckar 

Niklas berättar att han har jobbat på en mängd olika havsbaserade vindkraftsbyggen utanför såväl Danmark, Tyskland som Belgien. 

– En del NOS-uppdrag handlar om att köra ut tekniker som utför servicearbeten på vindkraftstornen, men jag har nästan bara jobbat med att köra ut folk till vindkraftsparker som är under konstruktion. Det är väldigt mycket snabba puckar – så fort det är bra väder ska man ut. Oftast är det ingen idé att planera sina dagar, eftersom det ändrar sig hela tiden, säger Niklas Olofsson, som trivs med att jobba på den relativt lilla servicekatamaran Supporter. 

Simpel konstruktion

– Den här är ju bara 18 meter lång och betydligt mindre än till exempel 22 meter långa Advancer härintill. Men jag tycker den här båten är smidigare, och dessutom är den väldigt driftsäker. Den är ganska simpel i sin konstruktion, men det är heller inte så mycket som kan gå fel. Så jag hoppas att jag kan få vara kvar på den här båten också framöver.


Lämna en kommentar på "Veteran hos ungt rederi"

Hittills finns det 0 kommentarer. Samtliga kommentarer granskas i förhand innan publicering.
Läs våra regler för kommentering!


Än så länge så har ingen kommenterat artikeln. Bli först!