Fartyg: SCANDINAVIAN STAR Bredd över allt 22,20 meter Längd över allt 142,14 meter Rederi: Vognmandsruten K/S A/S, Nassau, Bahamas Byggår: 1971 Varv: Dubigeon Normandie S.A. Prairie-au-Duc, Nantes Frankrike Övrigt: Massalia=Stena Baltica=Island Fiesta=SCANDINAVIAN STAR=Candi=Regal Voyager=Regal V Bogserbåt: BONDEN, Röda bolaget AVBILDAD - NAMN SCANDINAVIAN STAR (1971) AVBILDAD, ORT Sverige , Bohuslän , Lysekil MOTIV-ÄMNESORD Fartygsbrand , Sjöräddning , Bogserbåt , Passagerarfartyg Historik Accession , Accessionsnummer: 2003:028 GIVARE TILL MUSEET Fredh, Terje FOTOGRAFERING 1990 FOTOGRAF Fredh, Terje

Fotograf: Terje Fredh, Sjöhistoriska museet

Kategori: Haveri | Försäkring

Nya uppgifter om värdet på Scandinavian Star

Tidningen Politiken publicerar nya uppgifter om det uppskrivna försäkringsvärdet på Scandinavian Star.

Så sent som veckan före den katastrofala branden på färjan Scandinavian Star i april 1990 höjdes försäkringsvärdet på fartyget till det dubbla. Nya uppgifter gör gällande att det var redarna som själva fick sätta värdet på fartyget till 24 miljoner US-dollar, utan att försäkringsbolaget Fjerde Sø gjorde en egen värdering. Detta har den man på Fjerde Sø som skrev under försäkringspolicyn för Scandinavian Star berättat i förhör för norska polisen, erfar danska tidningen Politiken.

Motstridiga uppgifter

Till den norska kommissionen som har granskat branden och vars rapport blev klar i somras, sa en annan representant för försäkringsbolaget att de bedömde att fartygets högre försäkringsvärde var rimligt för ett passagerarfartyg av den storleken. De nya uppgifterna strider alltså mot vad som framkommer i den norska kommissionens rapport. De båda berörda männen på försäkringsbolaget hänvisar till tystnadsplikt och vill inte kommentera uppgifterna till Politiken.

Frågetecken

Scandinavian Star såldes tidigare 1990 av Stena Line till amerikanska företaget SeaEscape, som i sin tur sålde färjan samma dag för den dubbla summan till danska affärsmannen Henrik Johansen. Det höjda köp- och försäkringsvärdet före katastrofen har lett till spekulationer kring huruvida branden ombord anlades som ett led i ett försäkringsbedrägeri. 

Varken den norska polisen eller kommissionen har hittat bevis på att det skulle vara fråga om försäkringsbedrägeri eller om branden på Scandinavian Star, som berövade 159 människor livet, var anlagd.

Kommentarer

  • Mike Axdal

    Jeg har beviserne for at der aldrig pågik nogon polisutredning i Danmark.

    • Anonymous

      Varför skulle en polisutredning skett i Danmark?

  • Anonymous

    Scandinavian Star låg länge i Southampton. Sedan byggdes den om till lastbilsfärja och fick namnet Regal Voyager.

  • Carsten Hubertus Mikkelsen

    ”Anonym”

    Scandinavian star låg først i København med de karakteristiske blå striber i tre nuancer malet over, da dette var samme bemaling som det tidligere moderselskab DFDS brugte, hvilket ikke så godt ud, når DFDS Oslobåd passerede B&W Skibsværft, hvor der blev foretaget brandforsøg af materialer fra Star (forskellen var malteserkorset som åbenbart mindede amerikanerne om NaziTyskland upåagtet at det reelt var et kendingsmærke for virksomheder startet af stifterne af DFDS (C.F. Tietgen), som også brugte korset, bla. på hans virksomheder De Danske Sukkerfabrikker og De Danske Spritfabrikker (Aalborg akvavit etc.). Senere så jeg færgen i Southampton i 1991 under navnet Candi inden navneskiftet. Ombygget til ro/ro færge, hvor passagerapteringen akter (den total udbrændte del) var fjernet (se billeder på Faktaomfartyg.se. Ophugget senere uden mulighed for check. Ejere af Royal Voyager var ikke SeaEscape (tror jeg), men ISP (International Shipping Partners) – men det var samme ejer (Niels-Erik). Undrer hvor meget den nu blev forsikret for? Fjerde Sø = Fjerde Sløv..

Artikeln är stängd för fler kommentarer