atle_foto_sjofartsverket_webb
Atle har nu lämnat Luleå hamn.
Sjöfartsverket

Atle inleder issäsongen

I torsdags lämnade isbrytaren Atle Luleå hamn, därmed är vinterns isbrytningssäsong igång.

Relaterade artiklar

Den kalla hösten har gjort att isen gradvis har byggts på i Bottenviken.

– Just nu är det riktigt kallt, mellan -20 och -30 grader längs övre norrlandskusten. Närmsta dagarna kommer vinden att driva upp is mot hamnarna i Luleå och Karlsborg, säger Amund Lindberg, driftledare på Sjöfartsverkets isbrytarledning i ett pressmeddelande.

Restriktioner

Sedan den 16 december är det trafikrestriktioner för hamnarna i Bottenviken, vilket innebär att endast de fartyg som uppfyller villkoren i restriktionerna att klara av isförhållandena får assistans av isbrytarna. 

 – Två finska isbrytare har redan inlett säsongens isbrytararbete i Bottenhavet. Sverige och Finland har ett nära samarbete för isbrytningen i Bottenhavet, Bottenviken och Ålands hav, säger Amund Lindberg.

Fem isbrytare

Atle byggdes 1974 av OY Wärtsilä i Helsingfors och är 104,7 meter lång, 23,8 meter bred och har en isbrytningskapacitet på 1,2 meter jämn is i tre knops fart. Atle är en av Sjöfartsverkets fem isbrytare. De övriga är Ale, Frej, Oden och Ymer. Även Sjöfartsverkets arbetsfartyg Baltica och Scandica har isbrytarförmåga.