Ale på väg ut från hamnen i Luleå.

Fotograf: Agne Hörnestig / Sjöfartsverket

Kategori: Isbrytning

Tre av isbrytarna är igång

Det rejäla vintervädret i norra Sverige har satt ordentlig fart på de svenska isbrytarna. Senaste veckan har både Atle och Ale satts in i isbrytartjänst.

Vintern har slagit till ordentligt mot de norra delarna av Sverige med både snösmockor och isbildning. För den svenska isbrytarflottan har det inneburit att isbrytarsäsongen nu är igång. Under måndagen lämnade Atle hamnen i Luleå för att placeras i Piteå samtidigt som både Ale och Ymer börjat köra i Luleå skärgård. Därmed finns nu en isbrytarberedskap utmed en sträcka från Kalix till Skellefteå.

– Vi har lagt Atle i Piteå nu för att säkra för den trafiken som ska dit. Om man har ostliga vindar blåser det rakt in i inloppet till Piteå och de kraftiga vindarna som varit har gjort att det är finns risk för att det bildas vallar där, säger Amund Lindberg, driftoperatör vid Sjöfartsverkets isbrytarledning.

Tre isbrytare igång

Den is som bildats längst norrut på Bottenviken har börjat röra sig utmed den svenska kusten och ner söderut. Därför är just nu tre av de fem statsisbrytarna i tjänst för tillfället, Atle, Ymer och Ale. Frej ligger i beredskap i Luleå och Oden i Helsingborg.

– Ale har varit igång i en vecka nu. Stämmer de prognoser vi fått från SMHI kommer vi att ha ute samtliga isbrytare inom omkring två till tre veckor. Även om det är varmt i mitten av Bottenhavet och Bottenviken så har SMHI lagt en väldigt kall prognos för den närmsta tiden så tycker man om is ser det riktigt lovande ut, säger Amund Lindberg.

Kan bli is ner till Kalmar

Den lite längre prognosen som Sjöfartsverkets isbrytarledning planerar utifrån har gett signaler om att det kan bli mycket isbrytarjobb i vinter.

– Den prognosen indikerar att det blir isläggning ner till Kalmar framgent, samt även på Vänern eftervart. Därför förbereder vi oss sakta men säkert för att operera i samtliga havsområden, säger han.