Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Passagerarsjöfart | Fartygsutrustning | Folk/företag

Mässa med massor av möten

Torsdagen den 17 oktober arrangerade Skärgårdsredarna för första gången en leverantörsmässa i samband med sitt höstmöte i Göteborg.

Skärgårdsredarna är en branschorganisation för rederier med färjor och passagerarfartyg för upp till 500 passagerare i nationell fart och har 130 medlemsrederier med tillsammans över 350 fartyg. Två av rederierna – Styrsöbolaget och Börjessons Sjötaxi – är ”värdrederier” för torsdagens leverantörsmässa.

När Sjöfartstidningen besöker mässan i Eriksbergshallen efter lunch är Skärgårdsredarnas informationschef Leena Tegevi nöjd med arrangemanget tills vidare.

– Jag tycker att det är ett väldigt lagom format och det känns som att det på förmiddagen har varit väldigt många medlemmar här. Det var så där lagom många att de hann prata ordentligt. Det är ju inte allmänheten utan yrkesfolk som är här.

Personligt

Leena Tegevi säger också att utställarna verkar nöjda med sina besök i montrarna.

– Förhoppningen har varit att 600 besökare ska komma under dagen. Vi har 100 deltagare från våra medlemsrederier här och 40 företag som ställer ut.

Leena Tegevi tycker att Skärgårdsredarna har funnit en nisch med mässan.

– Det här är mer personligt. Jag tror att många känner varandra redan innan. Just det här segmentet med mindre arbetsbåtar är ett mellanting mellan en fritidsbåtmässa och de stora mässorna. Det finns väl inget sådant i Sverige idag.

Mötet viktigast

Affe Norgren, vd för Skärgårdsredarna, visste ni vad ni gav er in på när ni drog igång projektet?

– Nej det visste vi inte. Vi har ju hållit på sedan 2005, men absolut inte med några mässambitioner. Vi vill egentligen inte kalla den mässa. Det är ett möte vi vill få till så att säga. Vi vill inte konkurrera med mässor, vi vill ha bra kvalitet på de som är här och ha en bra diskussion i montrarna, det är vår ambition.

Han berättar att det handlar om en utveckling av att Skärgårdsredarna sedan 2005 haft några utställare med på sina höstmöten.

– På den tiden jag jobbade på rederi fick jag ofta frågor om hur man kommer in i nätverket så att säga. Det är egentligen det det är frågan om. Vi har riktat in oss till dem som vi tror tillhöra segmentet som representeras här.

– Det viktiga är just det här mötet, att man har kvalitet i montern, så att det inte bara är att gå omkring och äta godis och plocka pennor.

Ingen ekonomisk risktagning

Affe Norgren tror också att detta är ett lagom format.

– Vi tycker att många utställare börjar backa undan för rena mässor. De är för långa, för stora och kräver för mycket personal, kostar väldigt mycket pengar. Vi försöker få det här att snurra runt, vi ska inte ta av medlemmarnas pengar och betala det.

Planen är att det ska bli fler mässor om denna utfaller väl.

– Eventuellt vartannat år så att vi inte ska trötta ut våra utställare, menar Leena Tegevi.

– Sedan ska vi givetvis göra en utvärdering efter mässan så att vi får in synpunkter för att kunna förbättra det här till nästa gång.

– Det var lätt att få utställare, vi har flera stycken på väntelistan, men vi har ingen ambition att skjuta iväg priserna i höjden. Det är inte det som är ambitionen i projektet, tillägger Affe Norgren.

Bra forum 

Gustaf Myrsten är en av redarna som deltar i mässan. Hans omdöme är att det är ett bra forum för leverantörerna att träffa en stor del av sina potentiella kunder.

– Det här är jättebra, kanske inte varje år, men vartannat år, kommenterar han arrangemangen.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.