Aida Sol på ingång till Arendal i Göteborgs hamn.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Passagerarsjöfart

Nu får passagerarna gå iland

Både Stockholm, Visby och Göteborg har nu fått sina första kryssningsanlöp där passagerarna tillåts gå iland. För att göra det säkert får passagerarna bara göra det under kontrollerade former i speciella bubblor. Ett samarbete mellan hamnarna har skapat möjligheten. 

Tidigt under fredagsmorgon la det tyska kryssningsfartyget Aida Sol till i Arendal i Göteborg. Kort därefter rullade ett par turistbussar in på kajen, långt mycket färre än i normala fall eftersom fartyget bara hade strax över 700 passagerare ombord mot 2.100 i normala fall. Innan passagerarna fick stiga på bussarna fick de passera gränspolisens kontroll.

– Gästerna lyder under samma inreserestriktioner som övriga turister i Sverige, vilket innebär att de i dagsläget måste uppvisa ett negativt covid-test för gränspolisen innan de kliver i land, säger Martin Meriwall, kryssningsansvarig på Göteborgs Hamn AB.

Det andra steget i återstarten

Att passagerarna nu får gå iland är steg två i den process som pågår för att återstarta kryssningsindustrin. I det steget får inte gästerna röra sig helt fritt i landet, utan måste hålla sig i den bubbla som upprättas med enbart passagerare från fartyget genom specialchartrade bussar med halv beläggning och genom exempelvis speciella besökstider på museer när ingen annan är där.

– Vi vill inte blanda passagerarna för mycket med lokalbefolkningen. Därför håller man passagerarna i den här bubblan, säger Martin Meriwall.

Besök även i Stockholm och Visby

Redan i tisdags kom det första kryssningsfartyget till Sverige där passagerarna tilläts gå iland, det genom Mein Schiff 6 som kom till Stockholm där ett liknande arrangemang anordnats. Och under torsdagen anlöpte Mein Schiff 1 hamnen i Visby på samma sätt. Det efter att fartygen inlett säsongen i Sverige genom så kallade blue cruises där inga passagerare fått gå iland alls. Men genom ett samarbete mellan hamnbolagen i Stockholm, Visby och Göteborg sedan förra året där de arbetat med att ta fram olika typer av hälsoprotokoll och hanteringsplaner för kryssningstrafiken, kan nu rederierna arrangera kryssningar till Sverige med möjlighet till landstigning.

– Det är tack vare detta som vi nu har fartyg inneliggandes i de svenska kryssningshamnarna. De tyska rederierna, som är vår främsta marknad denna sommar, är glada för att vi jobbat så tätt mellan hamnarna så att vi alla ligger på samma nivå i hanteringen, säger Martin Meriwall.

Har öppnat för säsongen

Även i Stockholms Hamnar och Copenhagen Malmö Port är uppfattningen att samarbetet gjort att det blivit en kryssningssässong i sommar trots pandemin.

– Genom att i samarbete med berörda myndigheter skapa gemensamma protokoll och tydliga förhållningsregler och rutiner vid anlöp har rederierna haft ett gemensamt regelverk att förhålla sig till vilket förenklat återstarten av den viktiga kryssningstrafiken, säger Joakim Larsson, ansvarigt borgarråd Stockholms Hamnar i ett pressmeddelande.

– Det har varit både lärorikt och entusiasmerande att tillsammans med Stockholm Hamnar och Göteborgs Hamn arbeta för en trygg och säker återstart i samråd med gränspolis, smittskyddsläkare, Folkhälsomyndigheten och rederier. Nu har vi riktigt bra lösningar på plats och gläder oss över att välkomna de första kryssningspassagerarna till Sverige, säger Henrik Ahlqvist, Sales Director för Cruise, Copenhagen Malmö Port i ett pressmeddelande.