Ministermöte. Under fredagen arrangerade Göteborgs Hamn ett digitalt möte med näringsminister Ibrahim Baylan (S) för att diskutera satsningar på både kort och lång sikt för att stärka svensk konkurrenskraft efter pandemin.
Arkiv
-
-
Sjukhusfartyg. Skådespelaren och journalisten Rasmus Troedsson har blivit utsedd som talesperson för Mercy Ships Sverige som i år väntar leverans av nybygget Global Mercy.
-
Ny direktlinje. Det norska rederiet Höegh Autoliners gör nu comeback i Göteborgs Hamn genom ett första anlöp på en ny linje med direkttrafik till Sydafrika och Oceanien.
-
Jämställdhet. Under en femårsperiod har Stena Line lyckats öka andelen kvinnliga chefer med 42 procent. Nu siktar de mot att 30 procent av bolagets ledare ska vara kvinnor nästa år.
-
Branschråd. Isbrytning och nästa generations isbrytare var temat på Sjöfartsverkets första branschråd i år.
-
Miljösatsning. Volvokoncernen, Scania, Stena Line och Göteborgs Hamn har startat ett gemensamt samarbete med målet att reducera de klimatpåverkande utsläppen i hamnen med 70 procent till 2030.
-
På spåret. Tågfärjorna mellan Trelleborg och Rostock spelar en central roll för redundansen i det svenska transportsystemet. Det slår Trafikverket fast i ett regeringsuppdrag som redovisades nyligen.
-
Coronautbrott. Åtta personer, varav sex anställa på Stena Line, har smittats av covid-19 på Stena Scandinavica under ett varvsbesök i danska Odense.
-
Byter chefer. Det blir Tallink Siljas vd Marcus Risberg som efterträder Christer Bruzelius som vd för Destination Gotland. Ny vd för Tallink Silja blir Ats Joorits som tidigare varit vice vd.
-
Byter linje. Stena Line ändrar planerna för nyss levererade Stena Embla.
-
Isbrytning. Det rejäla vintervädret i norra Sverige har satt ordentlig fart på de svenska isbrytarna. Senaste veckan har både Atle och Ale satts in i isbrytartjänst.
-
Statistik. Under tisdagen presenterade Tallink Grupp sina frakt- och passagerarvolymer för det fjärde kvartalet 2020, samt de första siffrorna för helåret.
-
Långa förberedelser. Nu är det inte långt kvar till brexit, men i Göteborgs hamn är man redo.
-
Pandemin. Omvärldens stängningar av gränserna mot både England och Danmark har fått konsekvenser för Stena Line som tvingats stänga ner delar av sin passagerartrafik.
-
Pionjärfartyg. Inte alltid flytande, men alltid säkert på grund. Det är devisen för Thun Tankers nya fartyg i NaabsaMAX-klassen. Nyligen stod Thun Blyth på botten för första gången.
-
Inlandsfartyg. Sandinge i Lysekil har köpt brittiskt specialfartyg för trafik på inre vattenvägar.
-
41 år. Ropax-fartyget Gute lämnar nu Gotlandsbilaget för nya äventyr längre söderut.
-
Inflaggning. Stena Line planerar att flagga om färjan Mecklenburg-Vorpommern från det tyska till det svenska registret. Det som en av tre förändringar på den tyska marknaden.
-
Broregler. Trafikverket, Sjöfartsverket, Västtrafik och trafikkontoret i Göteborgs Stad har nu kommit överens om nya samverkansregler för trafikslagen på och över Göta Älv i Göteborg inför invigningen av den nya Hisingsbron.
-
Leveransresa. Tredje E-Flexerfartyget är nu levererat till Stena Line. Det handlar om Stena Embla som under tisdagsmorgonen lämnade varvet i Kina med kurs mot Irländska sjön.
-
Haveriutredning. Det var ett tekniskt fel som gjorde att Viking Lines bil- och passagerarfärja Amorella gick på grund i Ålands skärgård i september. Det slår Olyckutredningscentralen fast.
-
Vikarierar. Stena Vinga kommer fortsätta att vara vikarie på Irländska sjön året ut. Nyligen fick färjan sättas in som ersättare när rederiet fick sitt första coronafall bland ombordanställda.
-
Olycka. Under tisdagen kommer Viking Grace att dockas på Turku Repair Yard i Nådendal efter incidenten i Mariehamn. Fartyget har fått en skada på babords propeller.
-
Lotsutredningen. Det blir inga förändringar av föreskrifterna för lotsplikt till årsskiftet. Mängden remissvar gör att Transportstyrelsens arbete drar ut på tiden.
-
Nybygge. Wallenius Wilhelmsen Ocean har tagit leverans av det tredje fartyget i Hero-serien, Tannhauser.