Grogrund för nya tankar

Att vara på Gotland sista veckan i juni är ju förstås trevligt i sig, och den harmoniska miljön i Visby bidrar nog till att människor som besöker Almedalsveckan verkar lite mer avslappnade, glada och öppna för nya intryck. Efter att ha hängt vid den Maritima mötesplatsen under årets Almedalsvecka är det just alla spontana samtal som uppstod där i Gotlandsbolagets trädgård som är den stora behållningen för min del. När många människor med liknande intressen samlas på ett väldigt litet geografiskt område under flera dagar skapas verkligen möjligheter att prata och utbyta spontana tankar utan att behöva boka in möten i fullspäckade kalendrar veckor i förväg.

Ett lysande exempel på hur Almedalen kan fungera som mötesplats var när det nybildade rederiet Lakeway Link berättade om sina planer och hur man fått idén till den nya verksamheten. Det visade sig att det var efter att ha träffats under informella former i Visby som fröet såddes och ett nytt svenskt rederi kunde se dagens ljus. Visst bjuds det på en mängd intressanta diskussioner med spännande deltagare i de många seminarietälten. Men uppläggen är snarlika, och efter att ha lyssnat på flera i rad kan man känna sig ganska fulltankad. Då är samtalen i kaffekön eller ett spontant möte i någon gränd det som ger ny energi. För något år sedan försökte jag följa Almedalsprogrammet digitalt hemifrån eftersom många av seminarierna streamas, men jag lyckades bara hålla koncentrationen uppe kortare stunder. Magin var borta för min del.

Lite samma sak är det med alla digitala möten via Zoom och Teams. Även om jag älskar möjligheten att kunna ha effektiva möten och slippa lång restid är det ändå en annan sak att sätta sig öga mot öga med en kopp kaffe i handen. De personliga mötena blir extra viktiga i en tid där många inom sjöfarten söker efter nya vägar och ifrågasätter gamla sanningar när det gäller exempelvis drivmedel och teknik. Alla vet att man måste hitta fossilfria lösningar, men vilken väg som är den rätta eller möjliga är inte lika lätt att se. Det är nog just det att alla sitter i samma båt som gör att flera rederier just nu samverkar och delar med sig av sina erfarenheter när det gäller olika vägar mot en grön konkurrenskraftig sjöfart. Och för att hitta de där nya lösningarna som kanske inte känns självklara till en början kan man behöva ta sig utanför det egna företaget eller till och med utanför sin bransch.

Flera av de mer intressanta stunderna under årets Almedalen var när människor från andra sektorer gav sina perspektiv på sjöfartens utmaningar. På ett seminarium som handlade om vad som krävs på land för att framtidens hållbara sjöfart ska kunna bli verklighet medverkade energibolag, hamnar och politiker tillsammans med företrädare för rederier. Kajsa Ryttberg-Wallgren som är ansvarig för vätgasaffären inom bolaget H2 Green Steel berättade att de står redo att använda sina erfarenheter från satsningen på grönt stål i Norrbotten, och att vätgas för sjöfart mycket väl skulle kunna bli en ny nisch. En sådan tanke skulle kanske inte väckts på ett snabbt Teams-möte.

Denna text publicerades först under vinjetten Akterspegeln i nummer 08/2023 av Sjöfartstidningen.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.