Stena Line planerar att byta flagg på färjan Mecklenburg-Vorpommern från tysk till svensk.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Ekonomi

Stena Line byter från tysk till blågul flagg

Stena Line planerar att flagga om färjan Mecklenburg-Vorpommern från tysk till svensk flagga. Det som en av tre förändringar på den tyska marknaden.

Efter att Stena Line i våras beslutade att lägga ner linjen mellan Trelleborg och Sassnitz har Mecklenburg-Vorpommern varit rederiets enda färja som haft tysk flagg. Men nu planerar rederiet att flagga om fartyget till svensk flagg i stället.

– Det är en del av vår globala flaggstrategi där vi ser över hur vi kan reducera komplexiteten i vår flagg, vi har ganska många fartyg under många olika flagg i dag. De andra fartygen som seglar från Sverige till Tyskland är svenskflaggade – Stena Germanica, Stena Scandinavia och Skåne, säger Carl Mårtensson, presschef på Stena Line till Sjöfartstidningen.

Oklart när

Alla anställda ombord på Mecklenburg-Vorpommern kommer att erbjudas anställningsavtal med Stena Line Scandinavia AB. När själva flaggbytet kommer att ske är dock oklart.

– Det är först en process som kommer att fortgå med arbetstagarrepresentanter så jag vågar inte uttala mig om tid, säger Mårtensson. 

Från färjerederi till logistikbolag

Omflaggningen är en del i en större planerad omstrukturering av rederiets verksamheter i Tyskland. Planen är att bolaget Stena Line GmbH & Co. KG ska flytta sitt huvudkontor från Rostock till Hamburg under våren, vilket Carl Mårtensson menar är en del av en utveckling där Stena Line går från att vara enbart ett färjerederi till att bli ett logistikföretag.

– Vi har ett fokus att bredda vår verksamhet från att bara köra från kaj till kaj, till att jobba med hela logistiklösningar och intermodala erbjudanden och det tror vi görs bättre i en hubb som Hamburg, säger han.

Dessutom planerar rederiet en utbyggnad av den operativa verksamheten i bolaget Baltic RoRo Services GmbH som kommer att ligga kvar i Rostock.

– Man kan se det som en split mellan det ekonomiska och operativa, säger Carl Mårtensson.