Stena Horizon, Stena Europe och Stena Vinga tillsammans i Rosslare.

Fotograf: Stena Line

Kategori: Passagerarsjöfart

Stena Vinga blir kvar på Irländska sjön året ut

Stena Vinga kommer fortsätta att vara vikarie på Irländska sjön året ut. Nyligen fick färjan sättas in som ersättare när rederiet fick sitt första coronafall bland ombordanställda.

Det var i slutet av september som Stena Vinga lämnade linjen mellan Göteborg och Frederikshavn för att sättas in på Irländska sjön mellan Rosslare och Cherbourg i samband med Stena Lines pågående dockningsprogram.

– Inledningsvis hade vi tänkt ha henne där under september och oktober, men vi har valt att docka lite mer. Bland annat ska Stena Europe in på en lite längre dockning, säger Carl Mårtensson, presschef på Stena Line.

Prisar flexibiliteten

Det betyder att fartyget nu kommer att sättas in på Stena Europes linje mellan Rosslare i Wales och Fishguard på Irland med två överfarter per dygn.

Totalt arbetar omkring 30 svenskar på fartyget i tvåveckorsperioder.

– Det är en styrka att ha en flexibel flotta, men också att ha flexibilitet och vilja hos våra medarbetare att göra nytta där det behövs, när det behövs, säger Mårtensson.

Räcker med två färjor till Frederikshavn

Utifrån situationen på linjen mellan Göteborg och Frederikshavn menar han att fungerar trafiken bra med enbart Stena Jutlandica och Stena Danica.

– Det är något färre avgångar, runt ett 50-tal i veckan nu. Men som det ser ut fungerar det bra just nu, vi har till och med lyckats slå ett gammalt rekord i antal fraktenheter per vecka. Sedan vågar vi inte svara på ännu hur det ser ut efter årsskiftet, men förr eller senare är planen att Stena Vinga ska hem till Sverige, säger han. 

Fick bli coronavikarie 

Stena Vinga har också kunnat göra nytta i samband med att Stena Horizon kom tillbaka efter sitt inhopp mellan Holyhead och Dublin. Ett utbrott av corona i besättningen på Stena Horizon i början av november gjorde att fartyget fick tas ur trafik runt en vecka.

”Det var tur i oturen att vi hade ett fartyg över just då”

Carl Mårtensson, presschef på Stena Line.

– Stena Vinga skulle annars ha legat stilla och väntat på att Stena Europe skulle gå i docka, men istället gick hon in för Horizon på linjen till Cherbourg. Så det var tur i oturen att vi hade ett fartyg över just då, säger Mårtensson.

Första som drabbat Stena Line

Situationen med corona i besättningen på Stena Horizon var de första fallen av covid-19 som drabbat ombordanställda av koncernens alla 36 fartyg och 18 linjer.

– Totalt var det sju personer, först två fall och sedan fem till i början av november. Personerna togs av, vi testade dem och sedan fick vi ankra upp henne utanför Holyhead i karantän.

Både de i besättningen som testats positivt och de som haft kontakt med de smittade personerna togs av fartyget och sattes i karantän på ett hotell. Därefter sanerades hela fartyget. Alla mår bra i dag och Stena Horizon har återvänt i trafik på linjen mellan Rosslare och Cherbourg.

Rutinerna fungerade väl

Carl Mårtensson menar att deras rutiner för den typen av händelser fungerat bra. Redan i februari uppdaterade rederiet sin manual för smittsamma sjukdomar och införde en rad extra säkerhetsåtgärder ombord för att minimera smittspridning.

– Det handlar först och främst om att isolera, vårda vid behov och mönstra av och testa personerna inom sjukvården och att kartlägga var personen rört sig och med vem. Därefter handlar det om att städa av alla ytor och desinficera där personen rört sig och i fallet med Horizon tycker vi att det fungerat väl, säger Carl Mårtensson och fortsätter:

– Sedan ser inte varje situation likadan ut och rutinen uppdateras löpande, exempelvis med nya symptom. Men det har fungerat bra och både vår ombordpersonal och våra skeppare har tagit till sig detta och tar det på största allvar, säger han.