Höegh Trigger är ett av fartygen som kommer att användas på den nya linjen med avgång från Göteborg varannan vecka.

Fotograf: Foto: Höegh Autoliners

Kategori: RoRo

Norska Höegh gör comeback i Göteborg

Det norska rederiet Höegh Autoliners gör nu comeback i Göteborgs Hamn genom ett första anlöp på en ny linje med direkttrafik till Sydafrika och Oceanien.

Det är genom anlöpet av fartyget Grand Choice under torsdagskvällen med avgång under fredagen som Höegh Autoliners nu gör comeback i Göteborg efter att inte ha haft några direktanlöp i hamnen på två år. Det hela handlar om en ny linje till Sydafrika och Oceanien med start den 12 mars med en avgång varannan vecka.

– Den här direkttrafiken är ett viktigt nytillskott för industrin som verkligen öppnar upp nya möjligheter. Oceanien och Sydafrika är viktiga marknader för fordonsindustrin, och inte minst för de svenska verkstads- och anläggningsindustrierna. Trafiken innebär en tillspetsning av Göteborgs hamns totalerbjudande som är väldigt positiv, säger Claes Sundmark, försäljningschef på Göteborgs Hamn AB i ett pressmeddelande.

Mot Nya Zeeland

Göteborgs Hamn skriver i sitt pressmeddelande att direktlinjer är viktiga för industrin eftersom godset inte behöver lastas om, vilket gör att det kommer fram på ett snabbt, tillförlitligt och kostnadseffektivt sätt med minsta möjliga miljöpåverkan.

Linjens slutdestination är Auckland i Nya Zeeland där fartygen vänder tillbaka till Göteborg, då via hamnar i östra Asien.

Olika typer av laster

Höegh Autoliners opererar i dag världens största PCTC-fartyg (Pure car and truck carrier) med kapacitet för motsvarande 8.500 bilar. Från Göteborg förväntas fartygen frakta personbilar, tyngre fordon och anläggningsmaskiner. Även projektlaster som exempelvis industrirobotar och stationära tillverkningsmaskiner kommer att kunna hanteras.

– Vi jobbar tätt med våra kunder för att kunna erbjuda hållbara transporter och vi är glada att nu kunna starta en utvecklad service i Göteborg som tillgodoser behov i godsflödet till och från Sverige för fordonsindustrin såväl som high-and-heavy- industrin, säger Oskar Orstadius, Chief Sales Officer på Höegh Autoliners i pressmeddelandet.

Höeghs fartyg kommer att anlöpa Göteborgs hamns transoceana bil- och roroterminal där Logent Ports and terminals kommer att sköta godshanteringen. Scandinavian Shipping Logistics är linjeagent för Höegh Autoliners i Sverige.

Fakta:

Följande hamnar trafikeras med Höeghs nya direktanlöp:
Export: Göteborg, Durban, Port Elizabeth, Maputo, Port Louis, Tamatawe, Fremantle, Port Kembla (Sydney), Brisbane, Melbourne och Auckland.

Import: Till Göteborg via hamnar i bland annat Japan, Korea och Kina.