Till tidningen via webben

Efter en intensiv period som har dominerats av aktiviteter på Donsö går vi på Sjöfartstidningen in i en period av både eftertanke och nytänkande.

Vårt arbete som mediepartner på Donsö Shipping Meet går utöver den vanliga bevakningsrollen som vi annars har. Vi har i år jobbat tätt med DSM, sponsorer och partners och gjort en större och enligt mig finare mässtidning än någonsin. Tillsammans med skickliga filmbolaget Joel Film har vi gjort många tv-inslag för DSM:s flöde på Youtube. Där finns mycket att titta på, även för er som också var på plats. För programmet på DSM har vuxit så mycket att det är omöjligt att vara med på allt som mässdeltagare.

Själv sorterar jag fortfarande intrycken av DSM, men den kvardröjande känslan är glädje över alla möten. Det är ju det bästa, att träffa folk och ha en massa nya samtal. Jag slutar aldrig fascineras av folk.

Och så är jag imponerad, inte bara av den uppvisning i ambition och elegant problemlösning som arrangemanget på Donsö är, utan också att mässan har fått så bra genomslag i andra medier än Sjöfartstidningen. Det började redan veckorna före DSM, när sjöfartens kompetensförsörjning togs upp av medier i hela landet.

”Antalet sidvisningar i veckan ligger på drygt 55 000 för 2023, en rejäl ökning från 2022 då snittet var 32 000”

Nu håller redaktionen på att förbereda för vår egen höstkonferens. Där ska vi framför allt diskutera en för oss ganska omfattande förändring av vårt arbetssätt som vi sjösätter gradvis under kommande månader. För er läsare kommer det förhoppningsvis framför allt att märkas genom att ni blir mer intresserade av vårt flaggskepp, alltså själva tidningen.

Vi har i många år varit duktiga på att få vårt nyhetsbrev ordentligt förankrat – det skickas till ungefär 6.500 mottagare varje vecka och har en hög öppningsfrekvens. Dessutom har vi aldrig haft så mycket trafik på vår webb som nu, med som mest 165.000 sidvisningar på en vecka nyligen. Snittet för antalet sidvisningar i veckan ligger på drygt 55.000 för 2023, en rejäl ökning från 2022 då snittet var 32.000. Vår publik växer stadigt på LinkedIn, där närmare 4.000 följer oss, och på Facebook har vi nästan 8.000 följare.

Så vi känner oss glada över utvecklingen av våra digitala kanaler. Nu vi vill att fler ska läsa vår tidning, både på papper och som e-tidning. Och det kommer vi att göra, vilket kanske låter lite paradoxalt, genom att utveckla vårt arbete på ­webben.

Vi ska arbeta mer strategiskt för att se till att ni läsare inte missar något i vår faktiskt ganska omfattande rapportering. Det gör vi bland annat genom att via webben bjuda prenumeranter på mer material från tidningen och våra extrapublikationer, som båda innehåller fakta som vi är ensamma bland medier om att bevaka.

Det finns ju bara en Sjöfartstidning och den vill vi, såhär på vårt hundraartonde år, att fler ska få ta del av.

Denna text publiceras också under vinjetten Akterspegeln i nr 09, 2023 av Sjöfartstidningen, som kommer ut den 22 september.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.