Stena Emblas första befälhavare Neil Whittaker framför fartyget inför avresan från Kina.

Fotograf: Stena Line

Kategori: Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Stena Embla levererad – på väg till Europa

Tredje E-Flexerfartyget är nu levererat till Stena Line. Det handlar om Stena Embla som under tisdagsmorgonen lämnade varvet i Kina med kurs mot Irländska sjön.

Stena Embla är det tredje av fem fartyg i E-Flexerklassen som Stena RoRo bygger på CMI Jinling Weihai Shipyard i Kina för Stena Line. De två tidigare färjorna är Stena Estrid och Stena Edda som är insatta i trafik mellan Dublin på Irland och Holyhead i Wales, samt Belfast på Nordirland och Birkenhead utanför Liverpool i England.

På väg mot Europa

Tidigt under tisdagsmorgonen påbörjade Stena Embla sin sex veckor långa resa från varvet i Kina till Europa där fartyget ska gå i trafik på linjen mellan Belfast och Birkenhead från och med januari 2021.

På grund av pandemin genomfördes bara en mindre överlämningsceremoni på varvet, vilken ägde rum den 19 november. På plats för att ta emot färjan var Kapten Neil Whittaker, som också blir dess första befälhavare. Via länk från Stena Lines huvudkontor i Göteborg deltog bland annat Stena Lines vd Niclas Mårtensson som i ett pressuttalande konstaterar att leveransen av Stena Embla är en ljuspunkt under ett för övrigt tufft år för Stena Line.

– Det har varit ett väldigt utmanande år men jag är stolt över Stena Line som ett av Europas största färjerederier, visat att vi är en viktig del av samhället, både för transport av människor och gods. Med våra nya färjor på plats kommer vi att fortsätta växa tillsammans med våra kunder på Irländska Sjön, även efter pandemin och Brexit, säger Niclas Mårtensson i pressmeddelandet.

25 år i Belfast

I november har Stena Line firat 25 år i Belfast och på linjen Holyhead-Dublin och totalt går i dag sex av Stena Lines 18 färjelinjer på Irländska sjön.

– Vi är imponerade att varvet trots den pågående pandemin återigen lyckats leverera i tid och ser fram emot att välkomna fartyget och dess besättning till sitt nya hem på Irländska sjön, säger Niclas Mårtensson i uttalandet.

Den första kvinnan

Namnet Stena Embla är baserat på Stena Lines svenska arv och enligt den nordiska mytologin var Embla den första kvinnan. 

Under året har också byggnationen påbörjats av ytterligare två längre E-Flexerfärjor vid samma varv. De två större fartygen kommer att bli 240 meter långa med en lastkapacitet på 3 600 längdmeter. Totalt får de större fartygen också 50 procent fler hytter och bäddar, 30 procent ökad passagerarkapacitet och ytterligare 15 procent lastkapacitet. De längre fartygen förbereds för att anslutas till landström vid hamnuppehåll vilket också möjliggör en konvertering till elhybrid i framtiden.

Leverans är planerad till 2022, men Stena Line har ännu inte avslöjat deras namn eller vilken linje de ska trafikera.