I denna debattartikel frågar sig en svensk elektriker på ett norskt supplyfartyg varför inte alla svenska elektriker på alla fartyg i Norge beskattas lika av Skatteverket.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Anonymous
Tyvärr är det nog så att vilken regering vi än har, så på något sätt finns alltid den dolda agendan från tjänstemän och politiker, att någon sjöfart under svensk flagg skall ej förekomma. Varför kan otaliga fartyg under holländsk flagg trafikera nordiska farvatten, men knappast några svenska? Är vi med i Eu både Holland och Sverige, med totalt olika villkor? /45 år till sjöss.
Markus von Knorring /fd Sjökapten
Hatten av till Bosse och Sjöfartstidningen som är med och skapar debatt och opinion kring systemets rättsosäkerhet!
För att illustrera hur jäkla dum Skatteverkets tolkning är så vill jag först hänvisa till bilden jag bifogat. Skatteverket tilläggsbeskattar alltså endast supplyfartyget på bilden, INGET annat fartyg, varken i eller utanför bilden. Svenskar som jobbar och uppehåller sig i Norge har alltid skattat till Norge och vice versa, men inte längre…
Jag har själv varit utsatt för Skatteverkets nytolkning och det är inte lätt att som ensam individ kämpa mot en myndighet med outtömliga resurser. Alla bevis på att skatteverkets tolkning är fel finns i lagtexten samt den svenska och norska regeringens ändringsprotokoll till avtalen, precis som det går att läsa i texten ovan.
Vi ”supplyare” betalar full skatt till Norge, precis som alla andra med jobb i norska båtar gör. Vi reser iväg i 5 veckors perioder från våra familjer och när vi väl kommer hem så lägger vi vår lön på mat, räkningar och amorteringar, precis som alla andra med jobb i Norge gör…
Tyvärr så nöjer sig inte Skatteverket med att på felaktiga grunder kräva tilläggsbeskattning på intjänad lön under arbete med oljeutvinning enligt Artikel 21, utan de har även börjat kräva in skatt för de dagarna som fartygen har varit utan kontrakt och legat off-hire. Här drar de sin egen förklaring (igen) att det hör till den dagliga driften av supplyfartyg och att de under vissa perioder ligger utan kontrakt, MEN fortfarande berörs av Artikel 21.
”Hur kan man bedriva verksamhet med utvinning av kolväten när ett fartyg ligger utan kontrakt och inte bedriver någon kommersiell verksamhet överhuvud taget?” HUR???
Vi är utsatta för ett totalt rättshaveri av både Skatteverket, Förvaltningsrätten, Kammarrätten, Högsta Förvaltningsrätten och självaste Finansminister Magdalena Andersson (S).
Jag är allvarligt bekymrad över om berörda arbetare någonsin kommer att kunna skipa rättvisa i frågan och undrar samtidigt över hur många andra som blivit manglade av samma apparat…?
Skatteverket vill och kan både ha och äta kakan samtidigt, inte bara sin egen kaka utan alla andras med.
Men helt ärligt, vem fan bryr sig om en sjöman som jobbar i Norge och tvingas betala felaktig skatt i Sverige?
Rikard Nyman Vierto, 1e Maskinist Norskflaggat supplyfartyg
Instämmer till fullo, med skribenten, i att det verkar vara skatteindrivning som på intet sätt är berättigad.
Väldigt märklig teori skatteverket har nyskapat om hur skatteindrivningen skall gå till av svenska sjömän på norska supply fartyg.
Verkar som man sett en liten öppning i en liten felskrivning och utnyttjat den till fullo i strid med egna riktlinjer och regeringarnas riktlinjer.
Att man samtidigt börjar tillägsbeskatta vissa sjömän ur det blå med uppåt 80-90 000 som värst, men samtidigt säger att det inte är några ändringar värda namnet i avtalen. Det är väll en otroligt stor förändring skulle jag säga!
Att man dessutom lyckats vinna målet i HD är för mig som lekman efter läst igenom avtalen helt obegripligt. Tycker det står svart på vitt i vägledningarna om hur avtalen skall tolkas. Regeringen har inte sagt något om att man skall börja särbehandla enskilda sjömän på vissa fartyg. Ändå har nu skatteverket den rätten på sin sida enligt HD domen.
Otroligt upprörande då man vid sidan om ser hur lagen är tänkt att funka… Måste ärligt säga att man förlorar tilltron till skatteverket när man ser hur de lyckats driva oärlig tillägsbeskattning av enskilda individer på ojusta grunder.
Kan bara hoppas att detta och liknande fall rättas till då det skadar samhället i längden när folk inte längre känner att de kan lita på skatteverket.
Men det är väll för mycket att hoppas på med tanke på vilken linje de har drivit hitills.
Vill för övrigt, som skatteverket, också ha ett samhälle där alla gör rätt för sig.
Svensk utvandrad sjoman.
Att vara sjoman och samtidigt vara bosatt i Sverige ar tva helt oforenliga saker.
Den enda mojligheten som finns for en Svensk sjoman med arbete pa ett icke svenskt fartyg ar att bosatta sig i nagot annat land utom Sverige.
Sa illa ar det och nagon forandring till detta faktum ser jag inte komma inom overskadlig tid.
James
En annan måste skatta 50% bara för adressen i ens avtal är singapore kontoret och inte det i EU… är ingen av mina andra kollegor från europa som skattar ens i närheten när man seglar deep sea.
Knutlennart/Styrpinne
Har jobbat i Norge några år och svenska skatteverkets jakt på oss är sanslös.
Vi är utförsäkrade från försäkringskassan, tjänar ingen pension i det svenska systemet och har ingen rätt till avdrag för bolåneräntor. Vi är med i det norska systemet med trygd och pension ifrån NAV.
Men ändå skall skv dubbelbeskatta oss.
Visst är lönen högre i Norge men det är ju ändå enligt kollektivavtalet. Och alla pengar vi drar in och spenderar i Sverige på ledigheten är bara plus för Sveriges BNP.
Skärpning på dig Fyllemaggan.
Fd 1:e Maskinist
Det borde väl ändå vara i allas intresse som bor i Sverige och är svenska medborgare att man faktiskt betalar skatt där man bor.
Själv gick jag iland för några år sedan då jobben blev färre och jag tvingades segla i DIS under kortare tid. Ångrar inte en sekund att jag gick iland.
Det verkar som ni och skatteverket vill hitta kryphål. Skatteverket vill att man betalar skatt och ni vill inte betala skatt.
Varje gång jag lämnar mina barn på skolan och dagis så vet jag att jag är med och bidrar till vårt samhälle.
Säg upp skatteavtalet med Norge så har man även löst bristen på sjukskötersker i Sverige.
Rikard 1e Maskinist
Ursäkta men vad talar du om? Man betalar full skatt i Norge som alla andra som jobbar där. Man får hjälp via Norska skattesystemet med sjukförsäkring osv. Vi svenskar som bor i Sverige betalar ju indirekt skatt på allt vi konsumerar här. Så vill nog påstå att vi bidrar till välfärden.
Din önskan om att alla som bor i Sverige och jobbar i utlandet skall betala sin skatt här, stämmer inte överens med de lagar och regler som finns på plats för beskattning.
Man skall betala skatt i det landet man jobbar. Så har det varit för alla sjömän innan, förutom dem som försöker fly skatten helt och hållet.
Nu vill skatteverket tillägsbeskatta vissa sjömän i strid med tidigare regler medans andra inte skall beskattas.
I min värld är det fel. Man skall ha skatteregler som är förutsägbara och lika för alla sjömän. Inte ett system där skatteverket letar kryphål att helt plötsligt börja tillägsbeskatta vissa enskilda sjömän.
Förstår inte alls att du berättigar myndighetsmissbruk i din iver att få in extra pengar till staten. Det skall vara en rättvisa i det hela eller!?
Jörgen Cederfeldt
Mycket bra redogörelse för hur det hela fungerar. Någon med ryggrad och befogenheter bör sätta ner foten.
Greger Wigur
Samtidigt betalar exempelvis en Polsk sjöman i en svensk båt 15% SINK skatt i Sverige och inget i Polen. Låter lite som avundsjuka och bitterhet, jag vet. men det är det nog också efter att undersökt möjligheter att kunna jobba utomlands och bo kvar i Sverige.
Också drabbad
Tack för ett mycket intressant debattinlägg.
Har Sjöfartstidningen sökt Skatteverket eller finansdepartementet för att få någon replik på detta inlägg?
Mona
även de flytande ladorna ska fyllas så det e bara att öppna sitt hjärta o betala…
Per Andersson
Ja tyvarr sa finns det ingen vilja att losa detta fran Svenskt hall. Om du ar sjoman eller nagot annat sa skall skatta. Svensk sjofart ar over for svenska sjoman.Transportstyrelsen utfaradar inga kusttillstand langre, dom skulle fa bemanna dygnet runt eller sa , allt kors pa utlanska batar med Ryskt eller Ukrinskt befal eller manskap. Det klagas pa det byggs Gasledning no 2 Ostersjon. det kan vara Putin trycker att kunna avlyssna?? , samtidigt ligger det 7 Fartyg i olika hamnar pa Gotland med nagon trasa i Hacken och alla ombord ar Ryssar eller Balter.
Lycka till med EU och hoppas det gar vagen, Men chansen ar troligtvis 0.01% eller sa. skulle betyda att nagon skall kompenserar det finns inte kartan tyvarr.
Maskinist i Norge
Mycket bra Bo!
Anonymous
Tack bo för att du tar tid rätt ska vara rätt jag är ingen duktig på regler har läst skatte avtalet själv och kommit fram till att det är en tolknings fråga från skattemyndighetens och en hund är begraven här från deras sida det går väl prestige i frågan också antar jag är själv i Norge men tvingades dit i arbeta bris i Sverige
En arg sjöman
Jag har jobbat som Sjöbefäl i 8 år nu på fartyg flaggade i Brittiska Jungfru öarna och har skattat fullt hela tiden. Tycker det är helt vansinnigt, inga av mina utländska kolleger betalar i närheten av likadan skatt. Som det ser ut nu för tiden i Sjöfarten för Sjöbefäl iallafall så får man inrikta sig på en karriär på kryssningsbåtar, yachter eller offshore. Finns nästan inga svenska fraktfartyg kvar. Jag är borta halva året, betalade nästan en halv miljon i skatt förra året men är inte berättigad till statligt tandvårdsstöd eller massa andra saker. Har ingenting emot att betala skatt men det ska vara rimligt vilket det inte är nu.
Tror man får ta sitt pick och pack och flytta.
Isso
Samtliga som är drabbade bör vidarbefodra denna text, alternativt en länk, till våra demokratiskt valda representanter för att belysa denna fråga. Det har gått så långt att jag redan bestämt mig för att lämna Sverige.
Mats Holm
Hatten av för Bo och Svensk Sjöfartstidning.
Mycket bra reportage .
Hoppas på rättvisa i detta.
Från en drabbad.
Anonymous
Vi sjömän skulle göra upprop på fecbook det gör ju alla andra
Bo Sedvall
Jag håller med om att enda sättet att komma vidare är att jobba tillsammans, det går inte att sitta i varsin kammare och svära och tycka. Att få ansvariga att träda fram och förklara sig offentligt kan möjligen få upp frågan i ljuset. Jag har nu även tagit hjälp av facket som ska granska det, får se vad de kan hjälpa oss med.
De som fortfarande tror att det handlar om att Jag och de andra drabbade vill undvika skatt har fel. Innan jag började i Norge så tog jag kontakt 3 ggr med skatteverket för att få reda på vad som skulle gälla för mig med jobb på supplybåt på norsk sockel, alla 3gsv samma säkra svar; endast beskattning i Norge.
Att man inte kan lita på att en myndighet följer lagarna även om det till vår fördel är allvarligt.
Jag har läst flera domar av drabbade och ser förklaringar av skatteverket som inte har nått stöd av lagen, men trots det så anser Skatteverkets hsndläggsre att man kan beskatta anställda på supplybåtar.
Min debattartikel är endast första delen på en redovisning där jag sammanställt det hela för att få det så förklarande som möjligt. Det är tyvärr svårt att gå in djupare på allt utan att det blir för rörigt.
Jag ska se till att nån kan lägga ut hela på FB så ni som är intresserade själva ksn läsa och se hur lagen alltid har varit. Det är enklare att ta del av all fakta som finns via regeringarnas hemsidor via de länkar som är bifogade. Tyvärr en hel del att läsa och förstå för den som inte läst det innan men jag hjälper hjärna till och förklarar hur man ska tolka t.ex. Person i de artiklar som gäller oss osv.
Hoppas att vi tillsammans kan driva det vidare och att Skatteverket inte gömmer sig bakom nån fasad och bara hänvisar till HFD dom, utan även kan erkänna ett misstag.
Bo Sedvall
Bo Sedvall
Jag vill även passa på och tacka för allt stöd och trevliga kommentarer.
Mvh Bosse
Kryssaren
Ja, vi som var anställda i ampm hade fått förhandsbesked från skv att vi var skattebefriade enligt internationaliseringsavtalet men där ändrade sig skv innan 5 år gått så de kunde håva in mer pengar….
Lurad är bara förnamnet, man hade nog tjänat bättre på Burger king…
Mike L.
Tackar för det jobb du lagt ner på denna artikel. Tror att den är tydligare än artikel 21.7 och 15.3. men skatteverket tolkar väl den på sitt sätt.
Det finns ju också en möjlighet att få antingen ”Uppdrag Granskning” eller ”Kalla Fakta” att få intresse för att visa på hur galet det kan bli när någon på Skv. fått för sig något.
Både den sittande regeringen och den förra regeringen har ju inte visat någon förståelse för våran sak. Vi är ju en ganska tacksam yrkesgrupp att ge sig på, vi är geografiskt utspridda, inte lediga samtidigt, samt olika fartyg/arbetsgivare mm.
Har du Bo eller Sjöfartstidningen lust att ta detta vidare till andra media?
Meningen är ju inte att vi ska bli ”dubbel beskattade” som vi delvis är nu, det var ju det som var meningen med det nordiska skatteavtalet.
Vi måste få visa på bristerna och att skattereglerna inte får vara så otydliga.
Mattias R
Om man är socialdemokrat, då tycker man att det är häftigt att betala skatt. För mig är skatt det finaste uttrycket för vad politik är. Mona Sahlin i Sveriges Television den 8 september 1994. 🙂
Arne Olsson
De bästa för oss sjöbefäl är att flytta till skatteparadis. Precis som skatteverkets GD rekommenderar sina vänner att göra. Det är ingen som tackar oss för att vi sliter med våra jobb och betalar en marginalskatt på 55%. Skatter som för närvarande skänkes bort till folk som aldrig betalt en krona i skatt i Sverige. Bra jobbat med ditt grävande i det korrupta skatteverket.
Ge inte upp vi är många som kämpar mot skatteverket.
Anonymous
Man kan ha många synpunkter på beskattning av svenskt sjöfolk, men om man beaktar att en svensk betalar max 30% på kapitalinkomster, då framstår jakten på sjöfolk som ännu märkligare.
Sverige är i detta avseende ett skatteparadis.
Johan Delin
Ja vad ska man säga…
Artikeln är stängd för fler kommentarer