Det är hög tid att vi i Sverige nu säkerställer i alla fall en basal förmåga att klara vår egen försörjning. Ska vi göra detta behövs fartyg, personal och rederier för att verksamheten ska kunna bedrivas löpande.
Blogginlägg
-
-
Sjöfarten ska minska sin klimatpåverkan. Energieffektivisering är mycket viktigt, men det räcker inte. En övergång till bränslen med låga (eller på sikt inga) växthusgasutsläpp är ett måste. Vad påverkar vilka det blir?
-
I min hustrus japanska kultur är det speciellt att fylla 60 år. Det har med den östasiatiska kalendern att göra.
-
Det råder ingen brist på utmaningar och instabilitet i denna tid som uppfinningsrika kvällstidningar döpt till chocktober. Energimarknaderna är svårbegripligare...
-
Det vackert ådriga almvirket uppskattas av möbelsnickare och har kommit flitigt till bruk i fartygsinredningar. Men också till kölen på större fartyg.
-
Att vara sjöfartsforskare i Sverige har aldrig varit lättare. Bättre ekonomiska förutsättningar har inte funnits och forskningsfrågor råder det heller ingen brist på.
-
Ett fartyg är så mycket mer än en intressant skrovmålning, stål, inredning och maskiner. Det är ett hem, både för passagerare och besättning.
-
-
Sjöfarten har blivit osynlig i vårt samhälle. Och när sjöfarten blir osynlig så blir även sjömännen det.
-
-
Rubriken på denna blogg är onekligen klichéartad. Om en färja lämnar en linje innebär det väl ändå inte slutet...
-
-
Den 6 september kan vi uppmärksamma ett 25-årsminne. Den 6 september 1997 kunde de svenska krigsseglarna från andra världskriget äntligen...
-
-
De första åren från 2010 när jag blev anställd var nästintill totalt mörker. Utflaggningarna haglade och det var skyttegravskrig mellan fack och arbetsgivare.
-
Jag är morgonpigg, alla dagar utan undantag. Det hänger med ända sedan en årslång sjötörn på Svenska Orient Liniens m/s Vikingland i mitten av 1960-talet.
-
-
-
Har du någon gång gått en kurs enbart för att få ett intyg eller certifikat? Och samtidigt ansett att det du lärt dig på kursen är av mindre betydelse, kanske till och med ointressant? Det förvånar mig inte om du svarar ja på den frågan. Jag själv har i alla fall gått en kurs någon gång där jag tyckt att kursintyget varit viktigare än det jag lärt mig. Och jag har dedikerat en stor del av mitt liv till just utbildning! Vad betyder det här om vi kombinerar det med andra delar i kompetensförsörjningskedjan?
-
Hakone! Det vackra vulkannamnet – som helt opoetiskt betyder "rot-låda" – väcker nostalgi. Ett av AB Svenska Ostasiatiska Kompaniets stolta vita fartyg bar det 1967-79. Ett annat ASOK-fartyg fick ungefär samtidigt heta Fujisan, uppkallat efter Hakones reslige granne.
-
Att äntligen få vara ute på båtarna känns som ett fantastiskt steg. Ett steg i taget mot en bättre social arbetsmiljö!
-
Vyn uppifrån Ramberget på Hisingen är magnifik. Göteborg ligger för besökarens fötter. Med fantasins hjälp sträcker sig utsikten längre än så, långt bortom Vinga.
-
Trafikverket är en stor finansiär av forskning och innovation inom infrastruktur-, transport- och logistikområdena. För att hantera denna roll använder...
-
I grunden handlar det om att säkerställa förutsättningarna för rederier i Sverige och Sveriges förutsättningar för handel och transporter. En reform för att säkerställa det svenska behovet av sjöfartskompetens är helt enkelt nödvändig.
-
Naturligtvis påverkar kriget även världens sjöfart. I direkt anslutning till krigszonen, i Svarta havet, är situationen för besättningarna extremt farlig, och flera fartyg har inte kunnat ta sig därifrån.