Blogginlägg
-
-
-
-
Ett sjöfartsmuseum får aldrig hålla utkik efter en slutdestination utan måste ständigt sätta kurs mot nya djärva mål. Sådana följer längs Sjöfartsmuseets fortsatta trad, var så säker!
-
I bland får vi höra att facket är negativa av princip. Att vi inte behöver lyssnas på, för vi säger ändå...
-
”Det är lätt att raljera när man sitter med facit i hand”
-
-
I kraft av sin mångsidiga kompetens vann han shoguns förtroende och gjorde blixtkarriär i sitt nya hemland,
-
-
Vi måste få till någon form av samlad skeppsbyggnadskompetens inom staten
-
Lite olja kan knappast ha gjort någon skillnad i en livbåt mitt på ett stormigt Nordsjön
-
Takao-san kan inte konkurrera med det majestätiska Fuji-san i sydväst. Icke desto mindre rör det sig om ett heligt, förtrollat berg.
-
Så vad förslår då utredningen? Låt oss börja med att utredaren föreslår att stämpelskatten tas bort eftersom den påverkar inflaggningen till Sverige negativt.
-
-
-
Tragedi är ett av våra många grekiska låneord. Egentligen betyder ordet ”bockens sång”, med en innebörd av sorgespel eller sorglig...
-
Uttrycket att vara spantad för traden går att dänga i huvet på folk som en härskarteknik i den hierarkiska ombordmiljön. Att anklagas för att inte vara spantad för traden är en ordentlig skymf.
-
Sjömannen var så illa däran att han evakuerades till intensivvård i svensk hamn. Läkarna gav honom en 50-50-chans att överleva. Efter ett antal dygn var han på bättringsvägen. När han slutligen kunde lämna sjukhuset fick han en fristad för konvalescens hemma hos sitt fartygs redare i dennes bostad.
-
Läs och begrunda sjömanskårens inverkan på ett av världens ledande språk
-
Jag har beslutat avsluta satsningen på svensk-finsk vintersjöfartsforskning. Vi gör det, menar jag, under parollen ring ut det gamla – ring in det nya!
-
-
-
Nyårsmyten om skattskeppet Takarabune och hennes besättning är ett hopkok
-
-
På ett sätt känns det nästan lite tröttsamt att ännu en gång konstatera att året som passerat varit hektiskt och fullt av oväntade händelser. Det är nog bara att finna sig i att vi lever i en konstant föränderlig värld där det enda man kan vara riktigt säker på är att morgondagen inte kommer att se ut på samma sätt som idag. Sjöfarten påverkas förstås mer än andra av en oförutsägbar och orolig omvärld då det är en global bransch som inte är beroende av nationsgränser.