Hösten är i antågande och än har vi inte hört något angående utredningen om sjöfartens konkurrenskraft. Utredaren Rikard Engström hade kort tid på sig att leverera en utredning, remissvaren skulle också levereras relativt fort. Men samma fart är det inte på regeringen.
Förhoppningen är väl att regeringen, när den träffades på Harpsund i slutet av augusti, inte bara simmade och tog simborgarmärke utan också diskuterade politiska lösningar för Sverige. Jag hoppas att infrastrukturministern nu har gjort upp med finansministern om att stämpelskatten hamnar i papperskorgen och försvinner, samt att tonnageskatten justeras så att den fungerar för fler fartyg, och att dessa lösningar presenteras för branschen väldigt snart.
När man går i sådan väntan på att infrastrukturministern ska lämna någon form av besked, och då får en inbjudan från nämnda minister med rubriken ”intressemöte för fördjupat arbete kring maritima frågor”, då väcks en förhoppning om något stort.
Mötet då? Inte vad jag hade förväntat mig, men bra. Infrastrukturministern vill bredda frågorna, när mötet hölls var rubriken ”aktörsmöte om maritima frågor”. Hela den maritima näringen samlades och ministern var väldigt tydlig. ”Tänk bredare och större än er egen organisation”.
Jo det är enkelt att säga men något svårare att göra. Det är väldigt enkelt att hela tiden fokusera på det som ligger närmast hjärtat och det som är viktigast för de som betalar ens lön.
Vi gjorde som ministern sa, vi tittade bredare. Det som stod klart var att det behövs en bättre samordning av de maritima frågorna. Nästa alla departement har ett finger med i den maritima näringen, då blir det inte bra om olika departement försöker lösa olika problem utan att berätta för andra departement. Samma sak gäller för myndigheter och civila aktörer och intresseorganisationer.
Sedan är det bra när vi i den delen av den maritima näringen som kan benämnas handelssjöfarten tvingas lyfta upp blicken. Vi blir lätt hemmablinda, denna typ av möten gör att vi tvingas lyfta blicken. Att få byta några ord med en som håller på med havsjordbruk eller någon på Naturskyddsföreningen skapar mervärde inte bara för mig utan för hela näringen.
Nu hoppas jag att nästa gång det är dags för mig att skriva denna krönika så har någon av mina medskribenter fått möjlighet att kommentera regeringens åtgärder som ett svar på utredningen kring sjöfartens konkurrenskraft.
Kommentarer