Ökat resande. Stena Line ser just nu en kraftig ökning av antalet bokningar till Danmark. Nu ser rederiet optimistiskt på högsäsongen.
Arkiv
-
-
Färjetrafik. Stena Lines satsning på att återinföra taxfree på färjelinjerna till Storbritannien har blivit en storsuccé, trots sviktande passagerarunderlag.
-
Färjerockad. Från och med mitten av april kommer nya färjan Stena Livia sättas in på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils i väntan på förlängda Stena Scandica.
-
Omflyttning. Stena Line ökar tillfälligt kapaciteten på sin linje mellan Travemünde och Liepaja genom att sätta in svenskflaggade Stena Vinga. Det i väntan på nya fartyg på linjen.
-
Jämställdhet. Under en femårsperiod har Stena Line lyckats öka andelen kvinnliga chefer med 42 procent. Nu siktar de mot att 30 procent av bolagets ledare ska vara kvinnor nästa år.
-
Lyckad flytt. I februari 2020 flyttade Stena Line trafiken till Grenå från Varberg till Halmstad. Nu ett år senare konstaterar rederiet att det varit rätt beslut, bland annat har godstrafiken ökat.
-
Batterifärjor. Stena Line går nu från vision till verklighet med satsningen på Stena Elektra. Rederiet hoppas kunna beställa två färjor, varav första redan om fyra år.
-
På spåret. Tågfärjorna mellan Trelleborg och Rostock spelar en central roll för redundansen i det svenska transportsystemet. Det slår Trafikverket fast i ett regeringsuppdrag som redovisades nyligen.
-
Coronautbrott. Åtta personer, varav sex anställa på Stena Line, har smittats av covid-19 på Stena Scandinavica under ett varvsbesök i danska Odense.
-
Pandemin. Omvärldens stängningar av gränserna mot både England och Danmark har fått konsekvenser för Stena Line som tvingats stänga ner delar av sin passagerartrafik.
-
Intermodal. Stena Line fortsätter att satsa på nya fraktförbindelser genom att kombinera olika fraktsätt. Den 11 januari öppnar de en linje mellan Trelleborg och Bettembourg i Luxemburg.
-
Inflaggning. Stena Line planerar att flagga om färjan Mecklenburg-Vorpommern från det tyska till det svenska registret. Det som en av tre förändringar på den tyska marknaden.
-
Leveransresa. Tredje E-Flexerfartyget är nu levererat till Stena Line. Det handlar om Stena Embla som under tisdagsmorgonen lämnade varvet i Kina med kurs mot Irländska sjön.
-
Vikarierar. Stena Vinga kommer fortsätta att vara vikarie på Irländska sjön året ut. Nyligen fick färjan sättas in som ersättare när rederiet fick sitt första coronafall bland ombordanställda.
-
Invigning. Under måndagen anlöpte den första färjan till Stockholm Norvik Hamns nybyggda roroterminal.
-
Ombyggnad. Genom att sätta in två kraftigt ombyggda färjor på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils vill Stena Line stärka sin position på Östersjön.
-
Triss i milstolpar. Onsdagen var en stor dag för Stena RoRo. Under en och samma dag genomfördes kölsträckning av tre nya E-Flexers.
-
Omflyttning. Under hösten genomför Stena Line ett omfattande dockningsprogram för flera av sina färjor. Det betyder bland annat att Stena Vinga flyttas till Irländska sjön.
-
Nybyggen. Bygget av de båda förlängda ropaxfärjorna av E-flexertyp för Stena Line har nu börjat på varvet i Kina. Beräknad leverans är under 2022.
-
Comeback. Efter att ha legat stilla sedan i slutet av mars har Stena Line beslutat att sätta Stena Danica i trafik igen mellan Göteborg och Frederikshavn.
-
Tvära kast. Förändringarna i reserestriktionerna runt Östersjön innebär att den efterfrågade kapaciteten på färjorna ökat. Det har fått både Tallink Silja och Stena Line att göra nya förändringar.