Frågan om tågfärjornas överlevnad i Trelleborg har varit aktuell länge. I januari i år presenterade Trafikverket sitt regeringsuppdrag där de analyserat vilken funktion tågfärjeförbindelsen mellan Trelleborg och Tyskland har för en långsiktigt hållbar transportförsörjning i Sverige. I rapporten konstaterade Trafikverket bland annat att antalet fraktade järnvägsvagnar sjunkit från 200.000 per år i slutet av 1990-talet till enbart 20.000 per år i dagsläget. Slutsatsen blev att förbindelsen är viktig som redundans, men att det utifrån marknadens förutsättningar kan krävas någon form av ekonomiskt stöd om tågfärjornas redundans ska kunna behållas i framtiden. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) ansåg dock att det är en marknadsfråga.
Vill du läsa mer? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.