Första av de två förlängda E-flexerfartygen är sjösatt.

Fotograf: CMI Jinling Weihai Shipyard

Kategori: Färjetrafik | Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Stena Lines första förlängda E-flexer har sjösatts

Stena Line har nått en viktig milstolpe i bygget av de två förlängda E-flexerfartygen i Kina. I veckan sjösattes det första av de två färjorna. 

Det var den 24 maj som den första av de båda förlängda E-flexerfärjorna sjösattes vid CMI Jinling Weihai Shipyard i Kina. Fartyget, som började byggas 2020 och som ska levereras under 2022, är enligt Stena Line både 30 procent större och mer energieffektivt än rederiets befintliga färjor. 

– Dessa två nya superfärjor representerar en viktig del av vår hållbara tillväxtresa framåt och vi ser fram emot att välkomna dem till flottan nästa år. De tre första fartygen av modellen E-flexer som redan trafikerar Irländska sjön är väldigt uppskattade av våra kunder och har levt upp till sitt namn både gällande effektivitet och flexibilitet, säger Niclas Mårtensson, vd på Stena Line i ett pressmeddelande.

Inte avslöjat trafiken

Stena Line har ännu inte avslöjat namnet på det nya fartyget eller på vilken linje det ska trafikera. Fartyget är det fjärde av de fem fartyg i E-flexerserien som beställts för Stena Line. De tre första fartygen heter Stena Estrid, Stena Edda och Stena Embla och går alla i trafik på Irländska Sjön. 

De två nya förlängda färjorna blir 240 meter långa, vilket är 25 meter längre än de tidigare färjorna i serien. De förlängda versionerna beställdes 2018 och började byggas under 2020 och har en lastkapacitet på 3 600 längdmeter. 

Första förlängda E-flexern är sjösatt. Foto: CMI Jinling Weihai Shipyard

Stena RoRo leder projektet

E-flexerfartygen har designats och byggs tillsammans med Stena RoRo på varvet CMI Jinling Weihai Shipyard i Kina. Totalt har Stena RoRo beställt nio stycken varav fem alltså ska gå i Stena Lines trafik.

– Trots pandemin har vi kunnat bygga och leverera de nya färjorna i tid så att Stena Line kan modernisera sin flotta enligt plan, säger Per Westling, vd på Stena RoRo i pressmeddelandet.

Tre av de nio beställa färjorna kommer att trafikera för franska rederiet Brittany Ferries och ett för DFDS.

De två större fartygen som byggs nu är utrustade med koppling för landström vid hamnuppehåll och kan konverteras om till batterihybrid i framtiden. Andra utmärkande egenskaper för fartygsmodellen är effektiv genomkörande lastning och lossning på två plan samtidigt vilket förkortar hamnuppehållen.