Stena Scandica är nu återlevererad från varvet i Turkiet och sätts i trafik i Stena Lines trafik på Östersjön i juli.

Fotograf: Sedef Shipbuilding

Kategori: Färjetrafik | Passagerarsjöfart | Skeppsbyggnad

Stena Scandica redo för Östersjön

Stena RoRo har tagit leverans av det förlängda ropax-fartyget Stena Scandica från varvet i Turkiet. Efter en tio dagar lång hemresa ska färjan sättas i trafik mellan Nynäshamn och Ventspils i Lettland.

I augusti 2020 startade Stena RoRo arbetet med att genomföra den omfattande ombyggnaden av ropax-färjan Stena Scandica, tidigare Stena Lagan. Stena RoRo har haft ansvarat för design och genomförande av projektet som genomförts på varvet Sedef i Tuzla utanför Istanbul, Turkiet. Fartyget delades på mitten och en ny 36 meter lång mittsektion installerades vilket ökade fraktkapaciteten med 30 procent. 

– Förlängning av ett fartyg är ett kostnadseffektivt sätt att öka fraktkapaciteten, samtidigt som det ges plats för fler passagerare. Ny inredning och modern teknik har dessutom medfört uppgraderat passagerarkoncept, effektivare drift och minskade utsläpp per fraktenhet, säger Per Westling, vd för Stena RoRo, i ett pressmeddelande. 

Fick ny bogsektion

Den 36 meter långa mittsektionen ger fartyget en ny totallängd på 222 meter och en lastkapacitet på 2.875 lastmeter. Ombyggnationen innebär också att antalet hytter ökat med 80 stycken till totalt 202. Fartygsinteriören har dessutom moderniserats och utökats med såväl nya butiker, som passagerarlounger och ett nytt soldäck akterut. Passagerarkapaciteten blir nu 970 passagerare.

Dessutom har fartyget byggs om med en ny öppningsbar bogsektion för att möjliggöra drive-through. Det tillsammans med internramper i båda riktningarna, vilket skapar en effektivare lastning och lossning på två nivåer. Ytterligare installationer som gjorts är extra bogpropellkapacitet för att förenkla manövreringen, installation av hybridscrubbers för avgasrening och ett nytt reningssystem för ballastvattnet.

Stena Scandina under delningen. Foto: Gemi Kaydrma/Sedef Shipyard

Sätts i trafik i juli

Efter en ceremoni har nu fartyget återlevererats och kommer nu att göra den tio dagar långa resan till Östersjön där färjan kommer att sättas i Stena Lines trafik mellan Nynäshamn och Ventspils i Lettland med start i början av juli.

– Leveransen av Stena Scandica är en viktig milstolpe i Stena Lines pågående expansion på Östersjön och med det nya fartyget kan vi fortsätta växa tillsammans med våra kunder. Under året sjösätter vi nya fartyg på båda linjerna från Lettland, vilket ökar kapaciteten på Nynäshamn–Ventspils med 30 procent och Travemünde–Liepaja med 40 procent, säger Niclas Mårtensson, vd Stena Line, i pressmeddelandet.

Systerfartyget Stena Baltica, tidigare Stena Mersey, genomgår samma omfattande ombyggnation och kommer att levereras under hösten. De båda fartygen är byggda år 2005 och har tidigare seglat på Stena Lines linje mellan Belfast och Birkenhead.