Under tisdagen bunkrade Stena Germanica återvunnen metanol från svensk stålindustri.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Miljö | Fartygsutrustning

Bunkrade återvunnen metanol från stålindustrin

Sedan 2015 har Stena Germanica kunnat köra på både traditionellt bränsle och metanol. Under tisdagen bunkrade färjan en ny typ av metanol som återvunnits ur svensk ståltillverkning.
Sedan 2015 har Stena Lines ropaxfärja Stena Germanica, som trafikerar mellan Göteborg och Kiel, kunnat köra på både marindiesel och metanol. Sedan starten har färjan i snitt kört metanol på en av färjans fyra huvudmaskiner, vilket motsvarar 25 procent av den totala bränsleförbrukningen.

Redan prenumerant? Logga in här

Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.