Christopher Pålsson.
Lighthouse

Roro – en marknad i balans

Roro är ett segment där det råder balans mellan utbud och efterfrågan, konstaterade man på seminarium i Göteborg.

Relaterade artiklar

Varför ett seminarium om roro, frågade Åsa Burman på Lighthouse när hon inledde seminariet ”RoRo? Jorå! – framtiden för rullande gods på sjön”, som hölls på Lindholmen Science Park i Göteborg i tisdags.

– Det är ofta väldigt stort fokus på container. Det är mycket mindre fokus på roro, det finns mycket att göra, det finns en stor potential, sa hon.

Seminariet arrangerades av Lighthouse och Maritima klustret i Västsverige.

Trendspaning

Christopher Pålsson på Lloyd’s List Intelligence var en av talarna och bidrog med en intressant trendspaning.

– Jag ska ganska tidigt ställa undan elefanten i rummet, nämligen containern. Det går inte att prata om general cargo-segmentet utan att säga någonting om den. Det är inom det segmentet som roro är inne och tampas om godset tillsammans med general cargo- och containerfartyg.

Låg containeriseringsnivå

Christopher Pålsson konstaterade även att Sverige och Finland har en exceptionellt låg containeriseringsnivå inom general cargo-handel jämfört med till exempel Tyskland.

– Här har roro har ett väldigt starkt fäste och har varit framgångsrikt, förklarade han.

Äldre fartyg

Av den statistik som Christopher Pålsson presenterade framgick bland annat att den globala roro-flottan omfattar drygt 1.000 fartyg exklusive bilfartygen.

– Vi har ganska många äldre fartyg i flottan. Det har varit flera år när det har varit väldigt sparsamt med nybeställningar av olika skäl. År 2016 var ett år då vi noterade ganska många, lite nytändning kunde man säga, och det behövs för ersättningsbehovet är stort. Man har varit väldigt duktig på att förlänga livet, konvertera, bygga om och anpassa.

I kapacitet räknat är orderboken 11 procent av kapaciteten i flottan.

Utskrotningen får drivkraft

– Utskrotningen, som driver ersättningsbehovet, får lite extra drivkraft av aktuella regleringar. Vi har ballastvattensystem som ska installeras och vi har svaveldirektivet 2020 som man ska anpassa sig till och som kommer att öka kostnaderna. 

Christopher Pålsson menar att en så gammal flotta medför att rederierna får fundera på om det verkligen lönar sig att lägga pengar på ett gammalt fartyg och i så fall vad det är för payback man ska räkna på och om man tror på den.

– Om man inte gör det, vad gör man då, har man råd att ersätta det med ett nytt fartyg? Eller ska man göra någonting helt annat? Där står väldigt många i dag.

Stagnerad efterfrågan

Efterfrågesidan totalt sett är i stort sett stagnerad, enligt Christopher Pålsson.

– Med det sagt så finns det både regionala och lokala ganska stora avvikelser och framför allt i korta perspektiv. Det är en form av ekosystem. Kärvar det någonstans kan det bli mera möjligheter någon annanstans, för godset ska ju fram. Roro har varit ganska duktiga på att snabbt anpassa sig till förändringar.

I balans 

Ragnar Johansson, vd på SOL, sa i sitt anförande att roro-marknaden är väldigt bra i balans.

– Det finns egentligen inte ett enda tillgängligt fartyg just nu om man letar på marknaden. Mer än 80 procent av all short sea roro finns i norra Europa och Medelhavet och där utvecklas den fortfarande. Den funkar i industrialiserade områden med hög frekvens och korta ledtider.