Finska Kontio avgick till Bottenviken den 29 december som säsongens första isbrytare och på torsdagen meddelade Sjöfartsverket att Ale har inlett årets isbrytningsexpedition.
Redan prenumerant? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Anonymous
Frej arbetar väl i/för Sverige??
Pär-Henrik Sjöström
Finska Trafikverket ger följande information: ”För assistans av trafiken anlitas utöver Arctias konventionella isbrytare också Alfons Håkans Zeus, den svenska isbrytaren Frej och Arctias två kombiisbrytare.”
Vidare informerade Trafikverket i december 2011 att man undertecknat ett isbrytningsavtal med Sjöfartsverket i Sverige. ”Därigenom kan den svenska isbrytaren Frej användas för isbrytningsuppdrag i Finland. Avtalet innebär att Frej tryggar tillgången på isbrytartjänster i Bottniska viken under de fem följande vintrarna.”
Johan Hullberg
Jag skulle gärna vilja jobba på en isbrytare , som pensionär har jag tid .
Anonymous
Oden ser ut att ligga i Helsingborg
Lasse Wiberg
Gjorde min värnplikt ombord isbrytaren ALE. En rolig o lärorik tid.
Artikeln är stängd för fler kommentarer