Fotograf: Sjöfartsverket

Kategori: Specialfartyg | Hamn/Logistik | Säkerhet

Isen växer i norr

Inledningen på isbrytarsäsongen har varit mild men nu är vintern här med besked. De senaste veckornas kyla har resulterat i nyisbildning och istillväxt i framförallt de norra farvattnen. 

Enligt Sjöfartsverkets senaste rapport är nu i princip hela Bottenviken samt delar av Norra Kvarken isbelagda och det är assistansbehov till de flesta hamnarna. I slutet av förra veckan hade sydliga vindar gjort att isen satts i rörelse och tryckts ihop i den nordostliga delen, vilket gjort att det öppnat upp sig från Skelleftebukten och sydvart på den svenska sidan samtidigt som det har tryckts ihop sig på den finska. 

Fortsatt tillväxt

Enligt måndagens rapport är det fortsatt nyisbildning samtidigt som den befintliga isen fortsätter att driva nordostvart i Bottenviken. 

I förra veckan assisterade därför Ale kring Skelleftehamn, medan Atle assisterade längre norrut. På den finska sidan assisterade Kontio, Ymer och Otso från Tornio i norr ned till Kokkola i södra Bottenviken.    

Planeringen för den innevarande veckan är enligt Sjöfartsverket att Atle, Kontio och Ymer företrädesvis fortsätter att assistera i de norra delarna av Bottenviken, medan Ale fortsätter att assistera i Skelleftebukten och söderut mot Norra Kvarken. 

När det gäller trafiken på de sydliga finska hamnarna i Bottenviken är det i första hand den finska isbrytaren Otso som assisterar. 

Insjöis på gång  

Väderprognoserna pekar mot fortsatt kyla i norr även om den extrema kylan lindrats något. Det innebär i sin tur att Sjöfartsverket räknar med fortsatt istillväxt och assistansbehov i Bottenviken. 

Även i de svenska insjöfarvattnen har det börjat bildas is, och enligt Sjöfartsverket kan det bli aktuellt för Scandica att inom kort gå upp till Vänern. 

Enligt den senaste rapporten från Sjöfartverket ser den närmaste planeringen för de svenska isbrytarna ut enligt följande: Ale, Atle och Ymer assisterar i Bottenviken; Frej och Oden ligger förtöjda i Luleå; Tor Viking II och Balder Viking är sysselsatta i offshore-verksamhet; Baltica är sysselsatt med farleds-/sjömätningsverksamhet; medan Scandica och Fyrbyggaren är sysselsatta med farledsverksamhet. 

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.