Isbrytaren Ymer.
Sjöfartsverket

Även Ymer ger sig ut

Isbrytaren Ymer gjorde på tisdagen sin första isbrytarassistans för säsongen. 

Relaterade artiklar

Årets isbrytarsäsong inleddes 6 december när den mindre isbrytaren Ale gav sig ut. Nu är dock behovet av assistans till hamnarna Haraholmen, Luleå och Karlsborg större än vad Ale klarar på egen hand, uppger Sjöfartsverket.

- Ale kommer att assistera fartyg till och från Haraholmen medan Ymer tar hand om assistanserna till och från Luleå och Karlsborg, säger Amund E.B. Lindberg, driftledare vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket.

Stampisvallar

Det rådande vädret med starka sydsydostliga vindar har pressat in isen mot den svenska kusten utmed Bottenviken. Det innebär att assistanserna för tillfället är relativt korta, men att det förekommer så kallade stampisvallar som handelsfartygen behöver isbrytarassistans för att komma igenom.

- Stampisvallar är is eller snösörja som packats ihop av vågor och vind. Stampisvallen höjer sig inte nämnvärt över den omgivande isen men kan sträcka sig åtskilliga meter ned mot djupet och innebära stora utmaningar för fartygen som ska passera, säger Amund E.B. Lindberg.

Restriktionerna höjs

Enligt Emma Grönkvist, driftoperatör vid isbrytarledningen på Sjöfartsverket, innebär väderprognosen för de kommande dagarna att man räknar med istillväxt i Bottenviken, Norra Kvarken och i Mälaren till helgen och i inledningen av nästa vecka.

– Därför höjs restriktionerna för fartyg på Mälaren från och med söndag 21 januari och för fartyg i Norra Kvarken och Bottenviken från och med måndag 22 januari, säger hon.

Oden står redo

Från den finska isbrytarflottan, som Sverige har ett nära samarbete med, är Kontio och Otso nu i drift. Nästa svenska isbrytare som beräknas gå i drift är Oden.