Redareföreningen stödjer utflaggning som krisåtgärd

Sveriges Redareförening har nu lagt planen för hur man ska tackla den ansträngda situationen för svensk sjöfart – i brist på en fungerande svensk sjöfartspolitik. Planen presenterades för medlemmarna på ett extrainkallat informationsmöte på onsdagen.– Styrelsen har tagit ett principbeslut om att vi ska fokusera på alternativt flagg, nettomodellen och TAP samt ett svenskt internationellt register, säger Redareföreningens vd Håkan Friberg och fortsätter: – Alternativt flagg är ett kortsiktigt alternativ och styrelsen kommer att stötta de redare som vill flagga ut sina båtar. För många redare är detta enda sättet att överleva i den tuffa konkurrenssituationen. Vi ska bygga en kompetens- och kunskapsbank om ett antal flagg, till exempel Färöarna, så redarna kan vända sig till oss för hjälp om alltifrån sjörättsliga frågor till bemanningsfrågor.När det gäller nettomodellen verkar Sveriges Redareförening för att den ska behållas i nuvarande form, medan man ska jobba för att TAP-kvoterna ökas. På lång sikt är målet ett svenskt internationellt register, SIS, som kan samexistera med nettomodellen.– Tillväxtanalys tittar på ett svenskt internationellt register, det ingår i uppdraget. Vi vet att DIS ses väl inom näringsdepartementet och styrelsen anser att DIS är ett bra alternativ, det är verkligen värt att titta närmare på. Det viktiga är att vi får ett flexibelt system där rederierna kan göra egna avtal med besättningar och managementbolag. Vi måste kunna sänka kostnaderna för våra besättningar. I ett svenskt internationellt register ingår självklart tonnageskatt. Vi tror att ett internationellt register är vägen för att få konkurrenskraft, säger Håkan Friberg.I övrigt meddelade Sveriges Redareförening att man i sina kontakter med näringsdepartementet tydligt klargjort att man vill att Sjöfartsverket konkurrensutsätts.– Vi är inte nöjda med hur Sjöfartsverket fungerar, vår ambition är att flera av verkets verksamheter ska konkurrensutsättas, som till exempel lotsning. När det gäller Sjöfartsinspektionen som nu ligger under Transportstyrelsen så vill vi att det ska vara upp till redaren om han vill jobba gentemot inspektionen eller klassen, det måste vara mer flexibelt. Sedan är ju finansieringen av Transportstyrelsen en intressant punkt, vissa transportslag som ligger under myndigheten finansieras via skatter medan sjöfarten finansieras via avgifter. Det förstår väl alla att så kan vi inte ha det.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.