Kryssningar. Under onsdagen presenterade Viking Line sin plan för sommarsäsongen 2021 när det gäller kryssningsmarknaden från Stockholm.
Arkiv
-
-
Coronakrisen. Under måndagseftermiddagen kom beskedet från regeringen att systemet med korttidspermitteringar förlängs. Det fick Tallink Silja att dra tillbaka sitt varsel.
-
Invigning. Under måndagen anlöpte den första färjan till Stockholm Norvik Hamns nybyggda roroterminal.
-
Godspendlar och hamnar. Pia Berglund, nationell samordnare för inrikes sjöfart, har mycket på sin agenda just nu.
-
Nysatsning. Färjerederiet Stena Line fortsätter att satsa på Östersjön. Under nästa år kommer rederiet att sätta in nytt tonnage på linjen mellan Travemünde och Liepaja.
-
Färjerederiet. Elektrifiering är Trafikverket Färjerederiets väg för att bli klimatneutrala till år 2045. Nästa steg mot målet är att testa batteridrift på en av sina linfärjor.
-
Smarta färjor. Trafikverket Färjerederiet har inlett en upphandling av fyra nya eldrivna vägfärjor till två leder i Stockholms skärgård.
-
Ombyggnad. Genom att sätta in två kraftigt ombyggda färjor på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils vill Stena Line stärka sin position på Östersjön.
-
Triss i milstolpar. Onsdagen var en stor dag för Stena RoRo. Under en och samma dag genomfördes kölsträckning av tre nya E-Flexers.
-
Utökar. Från och med januari 2021 utökar Wallenius SOL sin trafik på Östersjön med de två fartygen Fionia Sea och Jutlandia Sea som chartrats in.
-
Omflyttning. Under hösten genomför Stena Line ett omfattande dockningsprogram för flera av sina färjor. Det betyder bland annat att Stena Vinga flyttas till Irländska sjön.
-
Innovation. Stena utvecklar just nu en lösning där återvunna batterier kan bli laddstationer i hamnar.
-
Utökar. DFDS ökar nu antalet avgångar för sin färjetrafik mellan Karlshamn och Klaipeda i Litauen. Samtidigt förbereds hamnen för nya fartyg.
-
Finlandstrafiken. Antalet nya bekräftade fall av covid-19 har i Sverige sjunkit till en nivå som fått Finlands regering att åter tillåta fritt inresande från Sverige. Men färjerederierna avvaktar.
-
Protester. Greenpeace fartyg Rainbow Warrior har lämnat Brofjorden och Preemraff.
-
Farledsfördjupning. Under torsdagen fick Göteborgs hamn ett ja i kommunfullmäktige till att gå vidare med en fördjupning av farleden.
-
Kryssningar. Coronapandemin har mer eller mindre ställt in all kryssningstrafik. Men nu börjar trafiken komma igång med anlöp i Göteborg och Helsingborg under fredagen.
-
Fler passagerare. Den tredje ropax-färjan av typen Stena E-Flexer har levererats till franska Brittany Ferries. Det är det första fartyget i serien som Stena RoRo levererar till en extern kund.
-
Webinar. Blå Tillväxt talar med politiker om hållbar återstart.
-
Kryssningsfartyg. På torsdag kommer de båda kryssningsfartygen Norwegian Bliss och Norwegian Encore att ankra utanför Göteborg. Fartygen ska in till Skandiahamnen under helgen för att genomföra besättningsbyten.
-
Kryssningsfartyg. Boende i skånska Barsebäcks hamn fick en annorlunda syn när de klev upp under onsdagsmorgonen. Kryssningsfartygen Norwegian Bliss och Norwegian Encore låg på redden.
-
Utbildning. Erik Thun AB gör sin största satsning hittills i utbildning av sin personal genom att ta i bruk utbildningsplattformen Seably.
-
Innovation. Stena Bulk har tagit fram en helt ny prototyp för ett tankfartyg kallat IMOFlexMax. Solceller i kombination med fällbara rotorsegel ska minska utsläppen med mellan 25 och 45 procent.
-
Direkttrafik. Genom att öka frekvensen i sin roro-trafik räknar Wagenborg Shipping Sweden med en ökning av trailerskeppningar direkt till Stockholmsregionen.
-
Omvärlden öppnar. Allteftersom reserestriktionerna förändras börjar färjerederierna att dra igång sina linjer igen. Men det sker med begränsad kapacitet för passagerare och med många nya rutiner på fartygen. Men Sverige står fortsatt utanför.