Wallenius Wilhelmsen Ocean har tagit leverans av det tredje fartyget i Hero-serien, Tannhauser.

Fotograf: Wallenius Wilhelmsen Ocean

Kategori: Skeppsbyggnad | RoRo

Tredje hjälten levererad

Nyligen tog Wallenius Wilhelmsen Ocean leverans av det tredje fartyget i Hero-serien, Tannhauser. Det efter flera förseningar.

I förra veckan lämnade Wallenius Wilhelmsen Oceans nya fartyg Tannhauser Shanghai för sin första resa till Europa, det efter att fartyget levererats till rederiet från det kinesiska varvet Tianjin Xingang Shipbuilding tidigare under hösten.

Tredje fartyget

Fartyget är det tredje i Hero-serien där Titus och Traviata är de två första. Hero står för High Efficiency RoRo och är PCTC-fartyg (pure car truck carrier) som är skapade för att nå en minskad energiförbrukning och reducerade utsläpp per tonkilometer transporterad last. Skrovformen är designad för effektiv drift under olika förhållanden till havs och förbättrar dramatiskt förhållandet mellan last- och ballastkapacitet. Fraktkapaciteten ligger på 7.700 CEU (Car Equivalent Units).

– Det är supereffektiva fartyg som är optimerade för högsta möjliga bränsleeffektivitet. De är Post-Panamax och är bredare än tidigare bilbåtar, vilket minskar behovet av ballast väldigt mycket, säger Urban Lishajko, nybyggnadsansvarig på Wallenius Marine.

– Just nu finns en en efterfrågan på kapacitet i vår flotta och den här nya fartygstypen är mer energieffektiv än många av våra äldre fartyg som för tillfället ligger i cold lay-up, säger Geir Fagerheim, head of marine operations på Wallenius Wilhelmsen i ett uttalande.

Försenad på grund av corona

Fartyget skulle egentligen ha levererats i april, men coronapandemin gjorde att projektet drabbades av ytterligare förseningar.

– Bygget har varit försenat sedan en lång tid, bland annat förhandlades byggkontraktet om. Men den senaste förseningen berodde på covid-19, dels på varvet men också eftersom vi inte kunnat få ut vår besättning och det kämpar vi fortfarande med, säger Urban Lishajko.

Svensk flagg

Fartyget är det första i serien som fått svensk flagg direkt vid leveransen. De två tidigare fartygen fick maltesisk flagg vid leveransen även om Traviata senare fick svensk flagg.

Ett fartyg återstår i serien innan kvartetten är komplett.

– Det är också försenat på grund av covid-19, men vi tror att det kommer att levereras under första kvartalet nästa år, säger Urban Lishajko.