Reservfärjan Lina ligger just nu på Färjerederiets reparations- och underhållsvarv Fridhems varv i Lysekil för att byggas om till batteridrift.

Fotograf: Christopher Kullenberg Rothvall

Kategori: Miljö | Fartygsutrustning

Färjerederiet satsar på batteridriven linfärja

Elektrifiering är Trafikverket Färjerederiets väg för att bli klimatneutrala till år 2045. Nästa steg mot målet är att testa batteridrift på en av sina linfärjor.
Redan som konstruktion ger en linfärja en femtioprocentig energibesparing jämfört med konventionella propellerfartyg. Genom att införa eldrift på linfärjorna minskar energibehovet med ytterligare 50 procent samt reducerar de fossila utsläppen till närmare noll.

Redan prenumerant? Logga in här

Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.

Vidare till Sjöfartstidningen.se »

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.