Stena Lagan delad i två. Foto: Gemi Kaydrma/Sedef Shipyard

Kategori: RoRo | Reparationsvarv | Skeppsbyggnad

Stena Line storsatsar på Östersjön

Genom att sätta in två kraftigt ombyggda färjor på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils vill Stena Line stärka sin position på Östersjön.

Under år 2012 tog Stena Line över linjen mellan Nynäshamn och Ventspils från Scandlines. Nu inför 2021 gör rederiet en storsatsning på trafiken nästa år genom att ersätta de befintliga färjorna Stena Flavia och Scottish Viking med de båda ombyggda färjorna Stena Lagan och Stena Mersey, vilket ökar fraktkapaciteten med 30 procent.

– Vi ser en ökad efterfrågan från våra kunder för sjötransporter i Östersjön. Det är en expansiv region där vi redan i dag har en stark närvaro såväl inom transport som turism. Vi stärker nu ytterligare vår position med två nya moderna fartyg, säger Niclas Mårtensson, VD på Stena Line, i ett pressmeddelande.

Stena Lagan först ut

Stena Lagan och Stena Mersey är byggda 2005 på det italienska Visentinivarvet och har tidigare gått i trafik mellan Belfast och Liverpool, men blir nu ersatta av rederiets nya E-Flexerfartyg. Stena Lagan har redan ersatts av Stena Edda och befinner sig just nu på Sedef Shipyard i Tuzla i Turkiet för att bli först ut med att byggas om inför den nya trafiken.

  • Stena Lagan under ombyggnad. Foto: Stena RoRo
  • Stena Lagan under ombyggnad. Foto: Stena RoRo
  • Stena Lagan under ombyggnad. Foto: Stena RoRo
  • Stena Lagan delad i två. Foto: Sedef Shipyard
  • Stena Lagan delad i två. Foto: Gemi Kaydrma/Sedef Shipyard
  • Stena Lagan på varvet i Turkiet. Foto: Gemi Kaydrma/Sedef Shipyard
  • Stena Lagan före ombyggnad. Foto: Stena Line.

De båda fartygen förlängs med en ny mittsektion på 36 meter,  vilket ger en ny totallängd på 222 meter och en lastkapacitet på 2.875 lastmeter mot 2.275 tidigare. Stena RoRo ansvarar för design och genomförande av projektet.

– Att förlänga fartyg är ett bra och kostnadseffektivt sätt att snabbt öka kapaciteten. Fartygen blir både större och rejält uppgraderade genom det här omfattande projektet. Det bidrar till såväl god kundnytta för beställaren, som positiva upplevelser för passagerarna och minskad miljöpåverkan, säger Per Westling, VD för Stena RoRo i ett pressmeddelande.

Byggs om med boglastning

Övre delen av den 36 m långa mittsektionen lyfts på plats. Foto: Stena RoRo

Dessutom byggs bildäcken om, dels med nya internramper i båda riktningar, men också med en helt ny öppningsbar bogsektion för att möjliggöra lastning och lossning i både för och akter.

Ombyggnationen innebär också att antalet hytter ökar med 80 stycken till totalt 200. Fartygen utrustas också med en extra bogpropeller, flapproder, hybridskrubbrar och ett nytt reningssystem för ballastvatten. Passagerarutrymmena uppdateras också med ny design, en ny butik och nya lounger samt ett nytt soldäck akterut. Passagerarkapaciteten ökar från 480 till 970 passagerare.

”En utmaning för varvet”

– Projektet är både komplicerat och intressant. För varvet är detta en utmaning med avseende på både tid, komplexitet och omfattning, men de är ambitiösa och vi är nöjda med samarbetet, säger Mikael Abrahamsson, ombyggnadschef på Stena RoRo och ansvarig för projektgruppen på tio personer som är på plats i Tuzla.

Ombyggnaden av Stena Lagan inleddes i augusti och beräknas vara klar i januari 2021. Planen är att fartyget ska sättas in i den nya trafiken under det första kvartalet nästa år. Stena Mersey kommer efter någon gång före högsäsongen 2021. Båda fartygen kommer att få nya namn inför den nya trafiken. Dock är det ännu oklart om fartygen kommer att fortsätta gå från Nynäshamn eller från den nya hamnen i Norvik.

– Stena Line för diskussioner med Stockholms Hamnar om vår framtid i Nynäshamn och när vi har bestämt hur vårt framtida läge ser ut kommer vi att kommunicera det gemensamt. Vi har testangjort det nya roro-läget i Stockholm Norvik som är ett attraktivt alternativ men ingen förutsättning för de nya förlängda färjorna, säger Carl Mårtensson, pressansvarig på Stena Line, till Sjöfartstidningen.