Det var Stena Lines färja Stena Flavia som fick bli det första fartyget att anlöpa den nybyggda roro-terminalen Stockholm Norvik Hamn. Färjan anlöpte klockan 07.00 från lettiska Ventspils.
– Vi kunde gratulera en nyvaken och ganska förvånad litauisk man, som var den första som i morse körde av fartyget i en liten Renault. Han fick också en present, berättar Sam Victorin, projektkommunikatör på Stockholms Hamnar till Nynäshamns-Posten.
Flyttar en halvmil
Stena Line har gjort ett antal provanlöp i hamnen under senaste året, men måndagens anlöp var det första med en färja i trafik. Hädanefter kommer rederiets färjor Stena Flavia och Scottish Viking att lägga till i Norvik istället för vid terminalen inne i Nynäshamn.
– Stena Line är varmt välkomna till Stockholm Norvik Hamn. Vi är väldigt glada för vårt mångåriga samarbete och att Stena Line väljer att satsa på Östersjöns nya storhamn, säger Johan Wallén, marknads- och försäljningschef på Stockholms Hamnar i ett pressmeddelande.

Satsar på nya fartyg
För Stena Line är den nya färjeterminalen en viktig del rederiets expansion på linjen mellan Nynäshamn och Ventspils. Under nästa år kommer rederiet att ersätta fartygen på linjen med ombyggda Stena Lagan och Stena Mersey, vilket innebär en kapacitetsökning på fraktsidan med 30 procent.
– Flytten till Stockholm Norvik Hamn är en viktig del av vår expansion på Östersjön och ger oss goda förutsättningar att fortsätta växa tillsammans med våra kunder. Redan i början av nästa år välkomnar vi det första av de två större och modernare fartygen, säger Johan Edelman, ansvarig för Stena Lines linjer till och från Lettland i ett pressmeddelande.
Fakta: Stockholm Norvik roro-terminal:
- 12 hektar.
- 525 meter kaj.
- 200 000 enheter, kapacitet per år.
- 142 parkeringsplatser för trailrar.
- 4 000 kvm omlastningslager.
- 7 000 kvm uppställningsyta för import-/exportenheter.