Wallenius SOL storsatsar genom att utöka sin service med de båda fartygen Fionia Sea och Jutlandia Sea som bolaget i dagarna beslutat att ta in på charter från januari 2021. Det betyder högre containerkapacitet och anlöp i fler hamnar.
Sätts in på samma linje
Fionia Sea och Jutlandia Sea är systerfartyg byggda 2009 respektive 2010, har en kapacitet på 3.300 längdmeter och kan ta cirka 300 TEU.
– Det innebär nya och utökade möjligheter för containerlaster, säger Jonas Wåhlin, General Manager på Wallenius SOL, i ett pressmeddelande.
De båda kommer att trafikera rutten Kemi–Oulu–Husum–Zeebrugge–Antwerpen–Vaasa.
Lägger till ny hamn i Finland
I samband med att de nya fartygen tas i trafik kommer rederiet att lägga om sina turlistor. Bland annat kommer Tavastland att börja trafikera Kaskinen i Finland, vilket är en ny hamn på rutten, samt göra fler anlöp i Kemi, Oulu, Husum och Lübeck.
– Det känns väldigt bra att vi kan göra anlöp i fler hamnar och förbättra våra turlistor, säger Jonas Wåhlin i pressmeddelandet.
Enligt rederiet kommer förändringarna att korta ledtiderna från kontinenten till norra Finland. Dessutom menar de att det kommer finnas möjligheter att lägga till ytterligare hamnar i turlistorna i framtiden.
Chartras från Leomar RoRo
De båda fartygen Fionia Sea och Jutlandia Sea chartras av Leomar RoRo AB.
– Vi är mycket nöjda över att ha gjort den här affären med ett framtidsinriktat rederi som Wallenius SOL. Det är ett bevis på att våra fartyg passar in i Wallenius SOL:s system och utgör en bra bas för utökat samarbete framöver, säger Per Ellingsen, ägare till Leomar RoRo.
Nybyggen i slutet av 2021
I slutet av 2021 kommer Wallenius SOL att ytterligare öka sin kapacitet när deras nybyggda RoRo-fartyg tas i trafik. De byggs just nu i Kina och enligt rederiet beräknas de bli klara enligt tidplan. De ligger på 5.600 längdmeter, får en kapacitet på upp till 800 TEU och ska drivas med LNG.