Fotograf: Göteborgs Hamn

Kategori: Hamn/Logistik | Politik

OECD-expert: ”Satsa på Göteborgs hamn”

Olaf Merk, hamn- och sjöfartsexpert på International Transport Forum vid den internationella organisationen OECD, anser att Sverige bör fokusera mer på Göteborgs hamn som godsnav.


Vill du läsa mer? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Fd Göteborgare

    Detta ständiga fokus på Göteborgs hamn! Med tanke på att en stor del av landet ligger ganska långt från Göteborg kan man fråga sig varför godset skall köras just dit? För kunder på tex Ostkusten kan oceangods lika gärna omlastas till/från feeder på kontinenten.Det skulle minska antalet tåg och väg transporter i Sverige om man kan få godset till sin närmsta hamn istället för Göteborg.

  • Fd Göteborgare

    Efter snart en vecka har ingen mer än jag kommenterat artikeln. Betyder det att hamnen får mer massmedialt utrymme än den förtjänar eller att alla utom jag håller med Olaf Merk? Blir lite nyfiken…

  • M T

    För varje strejk i Göteborgs hamn minskar den lite i betydelse och tappar gods till andra. Sverige behöver främst effektiva och fungerande hamnar inte nödvändigtvis hamnar belägna i Göteborg.

    • Fd Göteborgare

      Gött, äntligen nån som håller med mig!

  • Anders Johnson

    Blir Göteborg högst prioriterat om de stora rederierna endast vill angöra EN hamn i Europa och därifrån ha feeder?

  • Ingvar Bergman

    OECD och hamnarna. Har ej läst Olaf Merk’s debattartikel men — hamnarna ligger där dom ligger och avgörande för om en hamn kan attrahera kunder (rederier) är hur ’upplandet’ ser ut – inte hur djupt det är eller hur kraftiga kranar man har. Vi har vill jag påstå bara en handfull hamnar som kan betjäna dagens linjetrafik – för det är väl det segmentet Merk talat om – och det är Göteborg med resurser för att hantera mycket stora containerfartyg och Helsingborg/Malmö/Norrköping/Stockholm/Gävle som klarar feedertrafiken till/från kontinenthamnarna med omlastning till oceanfartygen.
    Med ’uppland’ menar jag ett godsflöde som någorlunda balanserar import- och exportvolymerna. Före containereran kunde ett konventionellt linjefartyg anlöpa en hamn enbart för lastning. Idag är det inte fartyget som står för intjäningen utan containern. Ju fler betalande resor en container hinna göra på ett år ju bättre. Om
    linjeredaren måste tompositionera containers till utskeppningshamnen för att lasta t ex 2500 tons skogsprodukter (ca 100x40ft) blir det en dålig affär. Finns tomcontainers redan på plats (ditskeppade med importlast med tidigare fartyg ) kommer hamnen ifråga ingå i linjerederiets turlista och kan dra åt sig ytterligare volymer.
    Göteborg är av hävd Sveriges godsnav, men feedernätet i Östersjön/Bottenhavet har
    förbättrats och Göteborg får se upp med sina nu regelbundna arbetsnedläggelser, när rederier börjar se sig om efter alternativa hamnar / lösningar. Någon nationell hamnstrategi behövs inte – marknaden avgör vilka hamnar som är intressanta och det finns säkerligen exempel, där man lika gärna kan använda t ex Norrköping i/o Göteborg. Ingen har bekymrat sig om att räkna pga av gammal sedvänja med Göteborg.

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.