sao_domingos_savio_foto_wisby_tankers_web
Wisby Tankers nya bitumenfartyg Sao Domingos Savio är på 15.000 dwt och har byggts i Kroatien.
Wisby Tankers

Wisby Tankers växer så det knakar

Wisby Tankers har tagit leverans av fartyg nummer två i en serie av totalt fyra nya bitumenfartyg. Inte nog med det – man har dessutom skrivit en avsiktsförklaring för hela sex ytterligare nya fartyg. 

Relaterade artiklar

Det senaste fartyget i Wisby Tankers ständigt växande flotta heter Sao Domingos Savio, är på 15.000 dwt och har byggts vid 3 Maj-varvet i Rijeka, Kroatien. Det levererades i fredags och ska direkt sättas in på spotmarknaden worldwide.   

Enligt Jonas Engström, delägare i Wisby Tankers, är man mycket nöjda med det kroatiska varvet. 

– Ja, vi har ett väldigt bra samarbete med 3 Maj-varvet och har fått ett mycket välbyggt fartyg. Det är designat och ritat av vårt eget projektteam som också varit på plats och följt bygget kontinuerligt. 

Svensk flagg uteslutet

Nybygget Sao Domingos Savio är flaggat på Marshallöarna och Jonas Engström beklagar att det aldrig var aktuellt att låta fartyget gå under svensk flagg. 

– Nej, tyvärr är det för labilt att bedriva svensk sjöfart idag. Det hade varit jätteroligt att ha svensk flagg på henne, men den svenska sjöfarten verkar bli lika passé som varvsnäringen. 

Av de tolv fartyg som Wisby Tankers har i dagsläget är endast två svenskflaggade och enligt Jonas Engström är det stor risk att också de försvinner till utländsk flagg. 

– Det finns egentligen inget som motiverar att de går under svensk flagg och vi måste vara konkurrenskraftiga, så är det bara.  

Nummer två av fyra

Sao Domingos Savio är det andra fartyget av totalt fyra bitumen-/asfalttankers om 15.000 som Wisby Tankers beställt från det kroatiska varvet, och de nästkommande två fartygen i denna serie kommer att levereras under våren och sommaren. 

I samband med att beställningen gjordes för två år sedan spekulerades det om att fartygen skulle kosta USD 35 miljoner per styck. Det är dock inget som Jonas Engström vill kommentera. 

– Nej, jag vill varken bekräfta eller dementera den summan. Det har vi ingen direkt anledning att göra. 

Ytterligare byggen på gång 

Jonas Engström bekräftar däremot att man i samband med leveransen i fredags skrev på en avsiktsförklaring med det kroatiska varvet om ytterligare sex nybyggen. Det rör sig om fyra produkttankers om 49.000 dwt vardera i ett första skede med option på två fartyg till, där leveransen isåfall skulle kunna ske från och med 2015 eller 2016.  

– Ja, det stämmer att vi har skrivit ett letter of intent på sex ytterligare fartyg. Vi befinner oss dock i ett väldigt tidigt skede av förhandlingarna och egentligen blir det väl intressant att prata om det här först när vi kommer närmare ett konkret avtal, säger Jonas Engström.


Lämna en kommentar på "Wisby Tankers växer så det knakar"

Hittills finns det 8 kommentarer. Läs våra regler för kommentering!

  • Nils G Åsling Svara

    Hur många chiefar och maskinister samt styrmen har wisby tankers forbrukat under senaste åren…ganska många mig veteligt, stemmer inte helt din kommentar Olof, du måste vara den enda som har den positiva kommentaren om bolaget. Trafigura och wisby

  • Olov F. Jansson Svara

    Jag har arbetat för Wisby Tankers som Teknisk Chef sedan år 2008 och är inte enig med Nils G Åslings åsikter. Jag läste för övrigt hans kompletta kommentar innan den blev redigerad och fann att det var ett tarvligt personangrep.
    Du Nils, här är en svensk, som i likhet med många, tycker att Wisby Tankers är ett spännande och drivande rederi att arbeta för och har inget ont att säga om ledningen, tvärtom.

  • Nils G Åsling Svara

    Hade vart trevligt om dom tog hand om svenskarna som jobbade i bolaget, men personalpolitiken
    er noll och inget, BORTTAGET

    Den här kommentaren har redigerats av Sjöfartstidningen. Vi välkomnar debatt om det vi skriver om men vi tillåter inte personangrepp. Läs våra regeler för kommentering här.

    • Lars Adrians Svara
      @Nils G Åsling:

      Vad menar du med att personalpolitiken är “noll och inget” ?

    • @Lars Adrians:

      Vet ej någon svensk som varit i bolaget har något gott att tala om personalpolitiken eller rederiet i ovrigt, speciellt i maskin avd. veldigt amatormessigt upplaggt ingen riktig struktur i organisationen.

    • Lars Adrians Svara
      @Förnamn och efternamn…:

      Det stämmer inte riktigt med mitt intryck av rederiet, har inte jobbat för dem men jag har talat med flera anställda som har en helt annan bild att ge. Känner inte till något annat rederi som investerar så mycket i utbildning av sin personal, även sådan utbildning som inte är ett krav från myndigheter eller lastägare.
      De låter även personalen åka på sjöfarts-evenemang så som Nor-Shipping på rederiets bekostnad och håller dem med Sjöfartstidningen för att bygga intresse och delaktighet.
      Kan tillägga att jag har ganska bra insyn i flertalet svenska rederiers personalavdelningar och när det gäller den sida av personalpolitiken som har med kompetensutveckling att göra så är de bäst, strukturen i organisationen känner jag dock inte till.