Wisby Wave deläger Gotlandsbolaget och Wisby Tankers.
Fredrik Davidsson

Wisby Tankers nu ensam ägare till tanker

Wisby Tankers heläger nu produkttankern Wisby Verity sedan Gotlandsbolaget sålt sin 50-procentiga andel i fartyget till sin samarbetspartner.

Relaterade artiklar

Affären innebär att de gotlandsbaserade rederierna numera endast 50/50-äger ett produkttankfartyg, nämligen Wisby Wave, 7.517 dwt (befraktas av oljebolaget Preem och systerfartyg till Wisby Verity).

Första nybygget 2004

Wisby Tankers grundades år 2000 av sjökaptenerna Johan Markström och Jonas Engström samt sjöingenjörerna Peter Rubinstein och Stefan Dombrowsky. De drog igång verksamheten med andrahandsfartyget Wisby Barbados (ex Stena Barbados).

Sommaren 2004 levererades första nybygget Wisby Verity, 7.479 ton dödvikt. Idag har rederiet management över 14 tankfartyg.

Stor aktör

I dag ingår tolv produkttankfartyg i Gotlandsbolagets (Gotland Tankers AB) tankflotta om 7.000-75.000 dwt. Koncernen äger Anna Victoria, 75.000 dwt, de fyra systerfartygen Gotland Carolina, Gotland Marieann, Gotland Sofia och Gotland Aliya (fartygen är på 53.000 dwt vardera) samt systerfartygen Alice och Ami på 39.000 dwt. 

Gotlandsbolaget äger också 50 procent i produktanksystrarna (46.000 dwt) Tintomara, Tambourin, Amorina och Allegro samt då 50 procent i Wisby Wave.


Lämna en kommentar på "Wisby Tankers nu ensam ägare till tanker"

Hittills finns det 6 kommentarer. Samtliga kommentarer granskas i förhand innan publicering.
Läs våra regler för kommentering!

  • Per-Erik Jönsson Svara

    Upplysningsvis var undertecknad med och startade upp Wisby Tanker som delägare.
    Avvecklade min del 5 år senare.

  • Rolf B Bertilson Svara

    Det här med Wisby tankers är en enda stor framgångssaga. Grattis till de fyra som startade rederiet och som lyckats så väl. Här förstås man sjöfartens villkor och tar själva del i utvecklingen. Transatlantic reducerar och reducerar medan detta rederi växer. Det räcker inte endast med att kunna räkna kronor och öre i en shipppingrörelse – man måste förstå sjöfartens villkor. Det ser ut som om det gäller för ledningen i Wisby tankers.

  • Lorenzo Svara

    HAR MAN NAAGRA INTRESSEN I MT ”SILVER” EX MT ”MAR CRISTINA”; STRANDAD SEDAN
    NAAGRA VECKOR UTANFÖR HAMNEN TAN TAN I MAROCKO MED 5500 MTONS IFO 30C8ST
    IFRAAN CEPSA, SC DE TENERIFE? DENNA FART HADE TIDIGARE MT ”WISBY BARBADOS”.

    • Anonym Svara
      @Lorenzo:

      Just nu finns det ingen tanker registrerad utanför Tan-Tan. Det kan bero på att det inte finns någon landbaserad sändare/mottagare tillgänglig eller så har fartyget stängt av sin AIS.

      Sökte även i Paris MOU på fartygsnamnet Mar Christina. men det fartyget finns inte med i databasen. Sökning på Silver ger inget heller. Hittade dock Silverie (IMO 9039121). Tidigare namn framgår inte, men i en äldre rapport så hittar jag So.Co. Mar som Company. Det skulle i så fall stämma med det gamla namnet Mar Christina.

      Vill man söka lite djupare så krävs det nog att du länkar lite info.