Ponant Icebreaker ska byggas av varvet Vard i Norge.
Stirling Design International

Ponant beställer isbrytande kryssningsfartyg

Det första i sitt slag blir det isbrytande kryssningsfartyg som det franska rederiet Ponant har beställt från det norska varvet Vard.

Relaterade artiklar

Projektet Ponant Icebreaker är utvecklat för kryssningar till polarområdena och andra havsområden med svåra isförhållanden som Weddellhavet, Rosshavet och Peter I:s ö. Ponant inledde utvecklingen av en innovativ och miljöanpassad kryssningsfartygsdesign i samarbete med Aker Arctic och Stirling Design International 2016. Nu har Ponant bekräftat beställningen från Vard Søviknes med leverans 2021. Skrovet byggs av Vard Tulcea i Rumänien och ordern är värd cirka 2,7 miljarder norska kronor.

Polar Class

Fartyget isförstärks till Polar Class PC 2, vilken är den näst högsta polarklassen och innebär att fartyget ska kunna operera året runt i moderata förhållanden med flerårig is.

Aker Arctic uppger att man i planeringen utnyttjar decennier av ackumulerat finländskt kunnande inom isbrytning. Aker Arctic har definierat de isförhållanden som varit utgångspunkt för planeringen av fartygets tekniska och operativa prestanda.

– Vi är nöjda med samarbetet med Ponant och Stirling Design International. Tillsammans med världens ledande rederi för expeditionskryssningar och en väl känd konstruktör av lyxiga kryssningsfartyg har vi skapat en helt ny typ av kryssningsfartyg, Kommenterar Reko-Antti Suojanen, vd för Aker Arctic, i ett pressmeddelande.

LNG-drift

Den hybrid-elektriska isbrytaren blir på 30.000 brutto och utrustas med Wärtsiläs flerbränslemotorer för LNG-drift, batteripack och Azipod-propulsion. Det innebär nollutsläpp i elektrisk hybrid-mode, uppger Ponant.

LNG-tanken rymmer 4.500 kubikmeter. Ponant Icebreaker utnyttjar konceptet ”Aker Arctic DAS” (Double Action) och går med aktern före i svåra isförhållanden. Enligt Ponant blir fartygets isbrytande egenskaper jämförbara med en konventionell isbrytare.

270 passagerare

Fartyget får 135 passagerarhytter för sammanlagt 270 passagerare och en besättning på 187 personer. Längden blir 140 meter, bredden 28 meter och djupgåendet 10 meter. Klassningssällskap är Bureau Veritas.

Vard, som ingår i Fincantieri-gruppen, har även i order fyra expeditionskryssningsfartyg för Ponant.