32 miljoner kronor. Så mycket får i genomsnitt vart och ett av de 37 stödberättigade rederierna i sjöfartsstöd, som för managementbolagen utgör hela 50 procent av nettoomsättningen.
Arkiv
-
-
Skrubber för isvatten. Transatlantic och Stora Enso har i samarbete med företaget Ecospec tagit fram en helt ny skrubber för isiga och saltfria vatten i Bottenviken.
-
A och O. Om inte tonnaget utnyttjas effektivt skenar transportköparnas logistikkostnader iväg, varnar Finnlines-direktör på trafikseminarium.
-
Behåller kontraktet. Det finns ingen grund i kritiken som riktats mot Scandlines och deras företagshälsovård, menar linjechefen.
-
Neca kommer trots trögt IMO. Om 15 år har IMO sannolikt beslutat att införa Neca, öka Seca-området och ballastvattenkonventionen är satt i kraft. IMO är kraftfullt, om än trögt.
-
"Helt oacceptabelt". En läkare har anmält Scandlines företagshälsovård. Han anser att de och rederiet tvingar anställda att jobba trots sjukdom.
-
Mervärde åt Europa. Jobb, tillväxt och sammanbundna transportkorridorer, ska vara syftet med de projekt som TEN-T beviljar pengar till.
-
Snart där. Drygt en månad kvar tills sjöfarten står inför kalla fakta inom SECA. För majoriteten av fartygen blir det diesel som gäller, men även då krävs förberedelser.
-
Billigare konvertering. Stena Line konverterar Germanica till första metanoldrivna färjan i världen för 22 miljoner euro.
-
Kontrakt påskrivna. Stena Line installerar skrubbrar på två roro-fartyg för att möta kraven från seca-direktivet.
-
Östersjöns försprång. Motorways of the Sea-konferensens förta dag handlar om alternativa bränslen och klimatet. Flera ser seca-direktivet som Östersjöländernas positiva försprång.
-
”Har lite i bakfickan”. Likvidation vill sälja varvet bit för bit. Men de anställda ger inte upp hoppet.
-
Ny era. Meyer Turku inledde byggnationen av Mein Schiff 5, det första nybygget som det "nya" varvet bygger från början.
-
Nästa steg? Stena Line och Mann Lines samarbetar inom roro-trafik mellan England, kontinenten och Östersjön.
-
Ersätter mindre färjor. Gotlandsbolaget investerar 1,5 miljarder i vad som kommer bli den första LNG-drivna passagerarfärjan i Sverige.
-
Svagare. Den hårda priskonkurrensen och ett ogynnsamt ekonomiskt klimat inom färjetrafiken påverkar Tallinks resultat.
-
Första etappen. Piteå hamn har invigt en ny elektrifierad järnväg från centrala Piteå ut till hamnen som en del av en större utvecklingsplan.
-
Snabb affär. Swede Chem Tankers tar över fartygen Besiktas Halland och Mainland som tidigare chartrats av konkursade OW Bunker.
-
Inget läckage. En stor reva slets upp när torrlastaren Nossan gick på grund i Göta älv. Dykare försöker nu laga skrovet.
-
I nätet. Nattetid kommer Stena Danica att värmas upp med fjärrvärme från nätet i Göteborg.
-
Skifte. Efter 18 år som vd för Tallink lämnar Enn Pant över posten till Janek Stalmeister vid årsskiftet.
-
Nolltolerans. Färjerederier i Sverige och Finland/Åland tar sitt miljöansvar och pumpar allt avfallsvatten från toaletterna iland.
-
Avslag. Även Kammarrätten anser att rederiet Lupin Shipping och dess ägare Alvar Ohlsson ska upptaxeras med mångmiljonbelopp.
-
Ohållbar situation. Efter misstänkta bedrägerier och stora förluster har danska OW Bunker begärts i konkurs.
-
"Best in class. " I Finland råder en vinnarattityd – något som SRF också vill ta del av och föra över till sina medlemmar