Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: RoRo | Ekonomi

”Ett samarbete åt bägge håll”

Större fartyg och strategiskt samarbete med Stena Line. Mann Lines utökar kapaciteten på Åbo och Paldiski rejält efter årsskiftet.

Som Sjöfartstidningen redan tidigare rapporterat kommer Mann Lines att ersätta roro-fartyget Estraden med ett större fartyg efter årsskiftet. Det är nu klart att ersättaren blir Stena Foreteller som hyrs in från Stena RoRo. Dessutom inleder Mann Lines ett strategiskt samarbete med Stena Line.

Kompletterar

Samarbetet går ut på att komplettera varandras verksamheter, förklarar Anders Peterson, Business Development Manager på Stena Line.

– Vi vill ju bredda vår lastbas. Vi har sökt efter olika samarbetspartners och hittade Mann Lines som är duktiga på mycket av det som vi kanske inte är lika duktiga på och då tänker vi framför allt på saker som projektlaster som inte är traditionella färjelaster.

Samtidigt stärker Stena Line sin position i Östersjön.

– Mann Lines har trafik på Finland och Estland medan vi har vårt fokus på framför allt Litauen och Ryssland, säger Anders Peterson till Sjöfartstidningen.

Space charter 

Upplägget ser ut så att Stena RoRo chartrar ut Stena Foreteller till Mann Lines. Stena Line har en space charter på fartyget, det vill säga hyr en del av kapaciteten.

– Vi kommer att sälja linjen som Stena Line framför allt mot de kunder där vi har en starkare position, säger Anders Peterson.

I tillägg till detta finns ett agentupplägg så att Mann Lines kommer att sälja mot vissa specifika kunder i Stena Lines nätverk.

– Det är ett samarbete åt bägge håll. Vi försöker komplettera varandra så mycket det går eftersom vi har olika styrkor.

Genomgångstransporter

I Mann Lines roro-linje ingår hamnarna Åbo, Bremerhaven, Harwich, Cuxhaven och Paldiski. Rundresan tar en vecka.

Samarbetet mellan Stena Line och Mann Lines öppnar även möjlighet att sälja transporter från Benelux-länderna till Finland och Estland.

– Vi kan sälja en gemensam service från Rotterdam med våra fartyg och omlastning i Harwich och vidare med Mann Lines fartyg till Åbo och Paldiski. Det säljer vi som genomgångstransporter, säger Anders Peterson.

Nästa steg?

I detta skede vill inte Anders Peterson spekulera i hur linjen kan utvecklas efter detta.

– Det här är vad vi ser just nu och nu ska vi testa och se hur det går. Men det är klart att om det finns ytterligare efterfrågan på marknaden så måste vi se om vad vi kan göra i så fall. Ur Mann Lines perspektiv är ju det här ett betydligt större fartyg än det man tidigare har haft. Man måste få snurr på det här först innan man eventuellt kan ta nästa steg.

– Vi tycker att det här är jättespännande och vi känner att Mann Lines är en aktör som har en väldigt god kredibilitet i marknaden i det segment de verkar och det känner vi som en styrka i ett samarbete.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.