Fotograf: Joachim Sjöström

Kategori: Tank | Ekonomi | Fartygsaffärer

Swede Chem Tankers tar över OW-fartyg

Swede Chem Tankers tar över kontrakten på två av konkursade OW Bunkers fartyg.

– Vi såg en möjlighet som vi tog, säger Fredrik Grönberg, chartering manager på Swede Chem Tankers.

Det var i fredags som beskedet kom att det danska bunkerbolaget OW Bunker begärts i konkurs. Något som fått stora konsekvenser på oljemarknaden världen över. Men samtidigt så blev en del fartyg, som tidigare opererats av OW Bunker, fria. Bland annat tankfartygen Besiktas Halland och Mainland som ägs av rederiet Besiktas Shipping Group och som länge opererades av OW Bunkers dotterbolag OW Tankers. Men nu har Swede Chem Tankers tecknat time-charterkontrakt på de båda istället.

Största konkurrenten

– OW Bunker är vår största konkurrent med den storleken på fartyg som vi opererar. Så när de gick i konkurs öppnades möjligheten för oss, säger Fredrik Grönberg.

Samtidigt betonar han att de inte önskar någon att gå i konkurs, speciellt inte med tanke på de anställda, men i det här läget hoppas de kunna göra något bra av det.

Snabb affär

Hela affären gick väldigt snabbt eftersom beskedet om konkursen kom så sent som i fredags. Men Fredrik Grönberg berättar att de sedan tidigare haft kontakt med rederiet om andra affärsidéer.

– Det hela handlade om snabba beslut och affären konfirmerades här under torsdagen. Men det kunde gå så snabbt eftersom vi redan hade kontakt med Besiktas.

Tar en risk

Enligt Fredrik Grönberg så tar de dock en viss risk när de tar in nya fartyg på time-charter.

– Vi ser att vi har en lite osäker framtid framför oss, speciellt med de nya svavelreglerna. Men vi tror på att detta kommer gå bra.

Swede Chem Tankers är ett dotterbolag till Ivar Lundh & Co. Sammanlagt kommer de efter detta ha hand om den operativa delen på sju olika fartyg.

Både Besiktas Halland och Mainland är på 7.700 DWT.

Kommentarer

  • Anonymous

    Helrätt! Kul att några inom svensk sjöfart vågar satsa!

  • Anonymous

    Vi får hoppas fler fartyg kommer till nytta för svensk sjöfart.
    Pallas önskar ju t.ex. att expandera inom bunkermarknaden och borde se potential i något av de fartygen som ”lösgjorts” från OW.

    • Anonymous

      Pallas? Ja de är la bara till å göra en nyemission! De kan ju pojken!

  • Anonym

    Fantastiskt roligt och kul för branschen och ytterligare ett bevis på att Stockholm har tagit på sig ledartröjan inom den internationella sjöfarten i Östersjön och Europa. SCT är ytterst kompetenta och kommer att driva fartygen med bravur!

  • Anonymous

    Gratis mycket kul och glädjande. Också grattis sjöfartsstaden Stockholm

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.