Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Ekonomi | Passagerarsjöfart

Tallink redovisar svagare tredje kvartal

Under tredje kvartalet 2014, där högsäsongen under sommarmånaderna juli och augusti ingår, noterar koncernen Tallink Grupp lägre omsättning och resultat än året innan.

Från 1 juli till och med 30 september 2014 minskade antalet passagerare på Tallinks färjor med 5,8 procent jämfört med motsvarande period 2013. Antalet fraktenheter ökade med en procent.

Koncernens omsättning under tredje kvartalet uppgick till 262,7 miljoner euro, en nedgång med 5,7 procent. Kvartalets vinst efter skatter var 36,2 miljoner – 17,9 procent sämre än tredje kvartalet 2013.

Nio månader

Under årets första nio månader har omsättningen minskat med 2,9 procent till 697,3 miljoner euro. Rörelseresultatet har försämrats med 29,7 procent till 50,5 miljoner euro. Vinsten efter skatter har nästan halverats jämfört med de tre första kvartalen 2013 och uppgår till 18,9 miljoner.

Färre från Ryssland

Koncernen uppger att den instabila makroekonomiska situationen i Europa har påverkat verksamheten negativt. Detta märks bland annat i en kraftig nedgång av ryska passagerare. Under tredje kvartalet minskade de med en fjärdedel jämfört med motsvarande period året innan.

Antalet passagerare har minskat på alla Tallinks linjer utom mellan Sverige och Estland. Minskningen på Sverige–Finland påverkas av att Silja Symphony var ur trafik i september på grund av ombyggnad. På linjen Stockholm–Riga noteras också en kraftig nedgång efter att trafiken från 6 augusti i år opereras med ett fartyg i stället för tidigare två. 

Svagare helår

Styrelsen meddelar att resultatet för helåret 2014 väntas bli svagare än förra året främst på grund av hårdare konkurrens och en kontinuerligt svag nordisk ekonomisk omgivning.

I sin kvartalsrapport meddelar Tallink också att ropax-färjan Sea Wind, som går i lasttrafik på linjen Stockholm–Åbo, byter linje i slutet av december. Från och med 2015 sätts hon i trafik mellan Finland och Estland.

Kommentarer

  • Skeptisk

    Från årsskiftet kommer det nya svaveldirektivet att öka bränslekostnaderna med runt 30 procent, vilket i sin tur innebär att Tallink inte längre kan redovisa vinst. Tallinks vinst för 2013 motsvarar ungefär samma summa som den 30 procentiga ökningen av bränslepriserna motsvarar. Hur Viking line och Tallink ska hantera denna mycket stora kostnadsökning i verksamheten förstår inte jag. Några små tidtabellsjusteringar kommer inte att räcka på långa vägar för att spara dessa summor. Att lägga över en del kostnader på frakt och passagerare kanske kan fungera i viss mån, men passagerarsiffrorna verkar vara ganska statiska trots att man i nuläget kan köpa biljetter till mycket låga priser. Ett ökat biljettpris kommer knappast att öka antalet passagerare framöver.

  • Fundersam

    Som kommentar till Skeptisk:
    Helt riktigt att det blir svårt att höja biljettpriserna, frakten borde ju dock gå att höja iom att den måste fram vare sig den vill eller ej. Då lägger Tallink ned sin gamla trotjänare Seawind och skänker lasten till konkurrenterna???
    Fattar nada!

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.