Mike Schwanke från TUI Cruises satt vid spakarna när den första plåten skars.

Fotograf: Pär-Henrik Sjöström

Kategori: Skeppsbyggnad | Passagerarsjöfart

”Första” produktionsstarten för Meyer Turku

Meyer Turku inledde produktion av första nybygget under nytt namn och nya ägare.

Produktionsstarten för TUI Cruises Mein Schiff 5 vid Meyer Turku i Åbo idag var lite speciell. Med denna ceremoni inleddes byggnationen av det första fartyget som från första början byggs av nya Meyer Turku Oy. Varvet har verkat under nytt ägarskap sedan september 2014, då allt blev allt klart med att tyska Meyer Werft och finska staten tillsammans tog över STX Finland och varvet i Åbo.

– Detta inleder en ny era i Åbovarvets historia, sade Jari Anttila, Director Operations, vid Meyer Turku i sitt tal inför ceremonin.

Renoverad hall

Produktionshallen, där ceremonin ägde rum, har redan renoverats. Några stora investeringar har det inte inneburit, men det kan nästan tolkas som en symbolisk uppstädning.

– Hallen ser till och med bättre ut än när den var ny 1975 till 1976, så det är också en god start för den nya eran, sade Jari Anttila vidare.

Tredje av sex

Mein Schiff 5 är den tredje enheten i en serie kryssningsfartyg för TUI Cruises från Åbo. Mein Schiff 5 ska levereras 2016. Produktionen av följande fartyg, Mein Schiff 6, inleds om ett år. Därtill har rederiet option på ytterligare två fartyg.

Mike Schwanke, Marketing Director vid TUI Cruises, sade i sitt tal att alla som varit inblandade i projektet har ett år fullt av utmaningar bakom sig.

– Vår relation med varvet har byggts upp under flera år och har nu visat sig fungerat inte enbart i goda tider, utan också i utmanande och svåra tider. Vi lär av varandra och vi lyfter fram allt på bordet. Från denna vändpunkt hoppas vi på ett bättre och effektivare resultat för oss alla. Idag är vi stolta över att TUI Cruises tar nästa steg i vår tillväxt från två fartyg till sex fartyg.

Kommentarer

  • BVS

    Troligtvis en mycket god grund att fortsätta bygga fartyg på. Meyer Turku Oy ägarstruktur har gamla traditioner beträffande fartygstillverkning, och runt om i egentliga finland finns gott om kunniga hantverkare och underleverantörer som länge redan backat up varvet med god know how

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.