Långsiktighet. För att undvika tidigare misstag krävs nu innovation och samarbete inom olje- och gasindustrin framgår det av DNV GL-rapport.
Arkiv
-
-
”Glöm peak oil! ” Oljan fortsätter att driva världsekonomin och ingen effekt av Seca – det är några av slutsatserna från årets Executive Meeting.
-
Executive Meeting. BNP-tillväxten fortsatt stark i världen och Iran öppnar nya möjligheter.
-
Kritik. Två veckor efter id-kontrollernas införande kvarstår Scandlines beslut att kräva svenska staten på ersättning för de 25 miljoner kontrollerna kostar bolaget.
-
Nytt rekord. Största antalet passagerare någonsin reste över Tallinns hamn i fjol.
-
Potential. Sjöfarten var högt på agendan när framtida transporter diskuterades på Transportforum i Linköping.
-
Dual-fuel-motor. Thunbolagens nya cementfartyg Greenland, som tagits fram inom plattformen Zero Vision Tool, tas sannolikt över på fredag.
-
Ny prövning. Beslutet om upphandlingen av skärgårdstrafiken i Stockholm har överklagats. En direktupphandling görs efter nyår för att trygga trafiken tills vidare.
-
Reduktionsmål. Ett nytt klimatavtal förhandlas fram i Paris, ett avtal som kan ha stor inverkan på sjöfarten.
-
Gott tillskott. Försäljningar bidrar till 80-procentig ökning av rörelseresultatet årets första nio månader.
-
”En chansning”. Medlemmarna i IMO diskuterar om ballastkonventionen ska ratificeras. Men det är en konvention med stora problem.
-
”Ylar om ellastbilar”. Karin Svensson-Smith tycker sjöfarten mer högljutt ska visa på sin effektivitet för att överrösta andra högljudda lobbyorgan.
-
”Färre hamnar? ” Containervägning, utvecklingen på roromarknaden och containerhamnarnas kamp var några av ämnena på skeppsmäklarnas höstmöte.
-
Kritik. De olika finansieringsmodellerna för Sjöfartsverket och Trafikverket försämrar sjöfartens konkurrenskraft – det menar Erik Zetterlund, vd för Oxelösund Hamn.
-
Hållbart. SSAB och ESL Shipping arbetar gemensamt för miljöanpassade skeppningar av råvaror.
-
Alla pratar sjöfart. Pia Berglund hör hur sjöfarten tagit plats i debatten vart hon än kommer.
-
”Värdefull input”. I Sjöfartshögskolans första disputation någonsin beskriver doktorand Fredrik Hjorth hur sjöfartsinspektörer upplever sin arbetssituation.
-
Strategiska partner. Ericsson och Inmarsat satsar gemensamt på att utveckla mobila satellitkommunikationstjänster.
-
Segdragen upphandling. Tre bolag får dela på skärgårdstrafiken i Stockholm. Ett av bolagen tycks fram tills nu mest sysslat med busstrafik.
-
”OK reaktioner. ” I väntan på regeringens kommande beslut om id-kontroller av fartygspassagerare till Sverige har några rederier redan börjat genomföra kontroller.
-
Brist på rutiner. Många skador på maskineriet ombord kan undvikas med bättre rutiner, menar Swedish Club.
-
Tuff marknad. Minskar omsättningen under årets tredje kvartal med med 51 procent jämfört samma period förra året. Resultatet efter skatt minskar med 266 procent.
-
”Väl positionerade. ” Uppåt för Concordia Maritime i senaste kvartalsrapporten. Enligt vd Kim Ullman har marknaden överträffat förväntningarna.
-
Mingelmöjlighet. Många chanser till kontaktskapande på konferens i Göteborg, där också arbetet med den maritima strategin beskrevs.
-
På kommande. Torrskrubbern är ett starkt alternativ till nuvarande lösningar, anser Kjell Weppling på Nordkalk.