Containervägning, utvecklingen på roromarknaden och containerhamnarnas kamp var några av ämnena på årets höstmöte för skeppsmäklarna.
Redan prenumerant? Logga in här
Prenumerera
DIGITAL
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
Från 89 kr/månad
KOMPLETT
- Alla artiklar på sjofartstidningen.se
- Sjöfartstidningens e-tidning
- Tillgång till digitalt arkiv
- Tidning i brevlådan 11 nr/år
Från 995 kr/år
Populärt!
Se alla erbjudanden.
Kommentarer
Göran Andersson
Vi kanske inte har för många hamnar, kajer och farleder utan vi har för många hamnorganisationer. En sammanslagning av några hamnorganisationer till en skulle kunna göra att administrationen minskar och lasten handhas där det är effektivast utifrån land och sjösida. Kan i all enkelhet tänka mig att Norrköpings, Oxelösunds och Oskarshamns hamnar skulle kunna klaras med en gemensam adm. operatör och marknadsföring.
Ingvar Bergman
Håller med Göran Andersson vad gäller antalet hamnorganisationer, vilka troligen kan slås ihop att administrera flera närliggande hamnar. Att stänga vissa hamnar ökar miltalet transporter av gods på land och det går stick i stäv mot ambitionen att överföra mer gods från lastbil till båt, så behåll de 52 hamnarna och minska på administrationen.
Göran Andersson
För AMP i Göteborg så är det klart en fördel om mer gods går på land till Göteborg , så han talar i egen sak.
Ingvar Bergman
A P Möller Maersk feedrar en stor del av Sverige-godset och det senaste är en utvidgning till Norrköping, APM och Maersk är ’samma sak’ och om intäkterna hamnar i vänster eller höger ficka, kan ju kvitta. Intressant är var man skall sätta in ett antal feeders på runt 3000teu som nyligen kontrakterats. De flesta hamnar nog i Inter-Asia trafik, men någon gissar jag kommer att trafikera Baltic-ports inkl. St Petersburg.för import-och exportgods till oceanfartygen på kontinenten. Gods som idag går med ’främmande’ feeders.
Kontiki
Jag stämmer in I kören av kommentarer. Sveriges långa kust och farbara sjöar är en tillgång som rätt utnyttjat ger en konkurrens fördel.
Att satsa på systemet med ett fåtal centrala hamnar och långa landsvägstransporter är att missa en möjlighet. Jag ser mälarhamnar som en förebild. Ett gemensamt bolag ägt av västerås stad och köping kommun för att driva kommunernas hamnar. Mer sådana sammarbeten.
Artikeln är stängd för fler kommentarer