Fotograf: Fredrik Davidsson

Kategori: Politik | Regelverk

”Osannolikt att farledsavgifterna försvinner”

Sjöfarten lär få fortsätta leva med farledsavgifterna men ska inte gnälla över det utan se till att de andra transportslagen också får betala sina kostnader. Det menar miljöpartiets Karin Svensson Smith.


Redan prenumerant? Logga in här


Prenumerera

DIGITAL

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv

 

Från 89 kr/månad

 

KOMPLETT

  • Alla artiklar på sjofartstidningen.se
  • Sjöfartstidningens e-tidning
  • Tillgång till digitalt arkiv
  • Tidning i brevlådan 11 nr/år

Från 995 kr/år

Se alla erbjudanden.



Kommentarer

  • Anonymous

    Som Svenska samhället i stort den som hörs syns

  • skrämmande

    Hur kan vi ha en så okunnig ordförande i trafikutskottet? detta handlar inte om friktion utan om skalfördelar och avgiftsstruktur som hon antingen inte förstår eller inte vill förstå. Någon borde syna hennes idiotiska argument.

    Järnvägen är utmärkt för persontransporter, satsa på det vi har och skapa incitament för att styra om godset till sjöfart och elektrifierade motorvägar. Då skulle vi få det hon nog är ute efter, lägre miljöbelastning och mer valuta för samhällets investeringar.

    • Anonymous

      ”Hur kan vi ha en så okunnig ordförande i trafikutskottet?”

      Det är väl inte så konstigt. Detta är precis vad svenska folket röstat på. Såg hennes partiledare på tv häromdagen. Partiledaren hade svårt att hålla tillbaka tårarna när hon var tvungen att meddela att hennes politik inte fungerade i verkligheten.

  • nn

    Miljöpartiet värnar endast om järnvägen och är i övrigt okunniga om marknadens behov och möjligheter.

  • Kapten Lägervall

    Uttrycket att varje ”transportslag skall bära sina egna kostnader” är en realpolitiskt misslyckad idé som bygger på en förfelad idé sprungen ur ”New Public Management”.

    Det allvarliga är att mycket få, om än ingen, i riksdag, departement eller myndigheter egentligen klarar av att göra jämförelser. Tyvärr är alla debatter uteslutande utspel som är populistiskt grundade liksom detta.

    DRA ÅT ER ÖRONEN SÅ FORT NÅGON TAR ORDEN I MUNNEN OM ATT ”VARJE TRANSPORTSLAG SKALL BÄRA SINA EGNA KOSTNADER”.

    Fråga vad de egentligen menar, hur jämförelser skall ske etc. och ni skall se att inget vettigt, bara klyschor och invanda meningar utan egentlig mening kommer fram.

    Det finns ingen realpolitik eller realism i transportpolitiken i Sverige. Utflaggningen är ett bevis, hårt som stål, på detta.

  • Rolf B Bertilson

    Håller inte alls med de nedan anonyma rösterna om Karin Smith Svenssons synpunkter. Själv tycker jag att Sjöfartsverket helst skulle komma in under statsbudgeten. Men, konkurrensneutralitet kan ju åstadkommas även genom att låta brukarna betala fullt ut för vägar och järnvägar. Det är ju inte så nu. Och de stora drakarna på lastbilssidan gillar förstås inte Trafikutskottsordförandes utspel!

  • Anonymous

    Eftersom ett fartyg betalar hyggligt orimliga kostnader i hamnarna, borde det väl tas en avgift för de andra transport sätten som transporterar varor in och ut ur hamnarna. Orimligt att sjöfarten ska betala för allt ! En hamn kan ta vilken avgift dom vill !

    • Anonymous

      Så är det, men take it or leave it.
      Man kan ju gå till en annan hanm om man inte är nöjd. Vi lär ju ha över 50 hamnar för ”allmängods” i Sverige läste jag häromdan. Och detta på mindre än 10 miljoner innevånare så det finns nog kapacitet ledig för det som vill flytta på sig.
      Dessutom är det ju i slutändan ändå samma kund som betalar så vad gör det för skillnad om avgiften ligger på båten i form av ”kajavgift” eller på lastbilen i form av ”parkeringsavgift”?
      Nej det vi behöver är kraftigt höjda vägavgifter så att lastbilarna betalar slitage och nyinvesteringar i sin infrastruktur.

  • Anonymous

    Järnvägen bär knappast sina kostnader är nog ett underskott på åtskilliga miljarder? Ett hot mot sjöfartrunt vår kust är är av skattebetalarna subventionerad järnväg bl.a. Till Göteborg.

  • Anonymous

    Järnvägsunderhållet på befintlig infrastruktur är ca 9 miljarder per år. Brukarna betalar för att använda infrastrukturen ca 2 miljarder. Til

  • Anonymous

    Tänk om tåget fick betala vad det kostar…
    15 miljarder bara för lilla Bottniabanan. Men Göran Persson blev hjälte i Norrland!

    https://sv.wikipedia.org/wiki/Botniabanan

  • Sedde

    En slitageavgift/vägskatt på svenska vägar, innebär att lastbilstrafiken mellan kontinenten och Finland respektive Norge, kommer att välja direktfärjor istället för att köra via Sverige, vilket då betyder förlorade intäkter på svenska färjor!

    • stisse

      Kanske det skulle bli högre skatter i framtiden om vi inte inför slitage/vägskatt?

    • Anonymous

      Finns det ens några ”svenska färjor” kvar? Det mesta i Sverige flaggas ju ut eller flyttas till andra länder.

      Det vore utmärkt om de lastbilar som idag inte betalar en endaste krona för att köra på svenska vägar, tog en annan väg…

  • Ola Stephanson

    Om vi sätter järnhjul på fartygen kanske de blir ännu bättre

  • Rolf B Bertilson

    Så länge vägtrafiken inte betalar för sina kostnader tycker jag inte heller sjöfarten skall betala för sina farleder Nu betalar ju varje fordon en skatt för att få köra på vägarna. ett relativt lågt årsbelopp. Då får väl varje fartyg betala en årlig farledskatt för att bli jämförbar. Å andra sidan är det inte lätt att genomföra då ett utländskt fartyg kommer hit kanske bara en gång per år. Hur löser vi det? Kanske med en engångsavgift för just det enda besöket? Borde gå att lösa. Vidare talas det alltid om att sjöfarten inte betalar för isbrytningen. Min fråga blir: betalar en lastbil särskilt för snöröjning av vägarna, saltning mm Det är i grunden viktigt att åstadkomma en neutral konkurrenssituation! Det är inte så nu!

Artikeln är stängd för fler kommentarer

Få vårt nyhetsbrev!

 

Bli uppdaterad med de senaste sjöfartsnyheterna. Prenumerera på vårt nyhetsbrev.