Carnival nygammal kund i Finland

fantasy_890719

Kryssningsfartyget Fantasy under byggnad i Helsingfors i juli 1989.

Den gångna veckans nyhet om att Carnivalgruppen beställer fyra stora LNG-drivna kryssningsfartyg – två från Meyer Turku i Åbo och två från Meyer Werft i Papenburg – gick galant över nyhetströskeln i så gott som alla media i Finland. Alla insåg nyhetsvärdet i att Åbovarvet har innestående order till 2020 och att ägaren talar om att investera i varvet. Man börjar också inse prestigen med att Åbovarvet hör till en handfull varv i världen som klarar av ett så komplext projekt som ett stort kryssningsfartyg.

I Europa har flera av de stora nybyggnadsvarv som byggt lastfartyg eller färjor kastat in handduken. Däremot är situationen fortfarande en annan när vi talar om stora passagerarfartyg. De bästa av de bästa varven med detta kunnande finns fortfarande kvar, och de finns alla i Europa.

Åbovarvet har i många år samarbetat med Royal Caribbean Cruises, som antagligen är världens ledande kryssningsrederi vad gäller innovation och utveckling av nya koncept. Nu har varvet fått en order även från Carnivalgruppen, världens största inom kryssning. Att världens två ledande kryssningsgrupper väljer att beställa fartyg från Åbovarvet visar att varvet fortsättningsvis hör till toppskiktet.

elation_paradise_980214

Fantasy-seriens två sista fartyg Elation och Paradise vid Helsingforsvarvet  i februari 1998.

Det är inte första gången som Carnival nu bygger i Finland. På varvsdirektör Martin Saarikangas tid var Carnivalgruppen en stor kund till Helsingforsvarvet. En lång serie kryssningsfartyg inleddes med Fantasy 1990 och sägs vara en av de mest framgångsrika som någonsin byggts. På den tiden var det också en exceptionellt lång serie inom kryssningsindustrin med totalt åtta systerfartyg. Det sista, Paradise, levererades hösten 1998. En rad tekniska modifikationer gjordes efter hand på de olika fartygen eftersom leveranserna omspände närmare tio år.

carnival_legend_20110107_172153_DSC2063

Carnival Legend av Spirit-klass.

costa_atlantica_20040901-074449

Costa Atlantica.

Martin Saarikangas hade goda kontakter till Carnivals huvudägare Arison, vilket resulterade i den uppföljande så kallade Spirit-klassens sex fartyg mellan 2000 och 2004. Tre byggdes för Carnival Cruise Line och tre för Costa Cruises. Skroven var identiska, liksom maskineri och tekniska utrymmen. Jämfört med tidigare Panamax-kryssningsfartyg har Spirit-serien en stor andel utsideshytter tack vare en högre överbyggnad.

Därefter fick inte Helsingforsvarvet fler order från Carnival, som nu placerade merparten av sina order vid den italienska varvsgruppen Fincantieri. Meyer Werft i Papenburg fick även vara med på ett hörn och har under 2007 till 2013 levererat en serie nybyggen till Aida Cruises.

Tills vidare har inte speciellt mycket offentliggjorts om de nu beställda nybyggena för Carnival. De är mycket stora – endast Oasis-klassen är större till sitt brutto. Till sin passagerarkapacitet överträffar Carnival-fartygen till och med Oasis. I vår nyhet från den 15 juni kan ni läsa mer om beställningen.

Kommentarer

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.