Fotograf: Marianne Ovesen

Kategori: Försäkring | Fartygsutrustning

Dåligt underhåll bakom maskinskador

Fyrtaktare har fler skador än tvåtaktare och v-motorer har 42 procent högre kostnader än raka motorer. Det visar Swedish Club i sin andra rapport om P&I-klubbens maskinskador.

Swedish Club skriver i rapporten att den största delen av alla maskinskador skulle kunna undvikas om de drabbade rederierna hade välfungerande ledningssystem ombord och iland. Därför rekommenderas alla att ha ledningssystem godkända och kontrollerade av klassningssällskap. Detta eftersom man både i den första studien från 2011 och den över åren sedan dess, ser att en stor del av maskinskadorna orsakas av relativt uppenbara brister som kontaminerad smörjolja och bunker, separatorer som inte körs och underhålls enligt tillverkarnas anvisningar och att maskiner inte underhålls enligt tillverkarens rekommendationer. Dessutom ser klubben att besättningen ofta saknar tillräcklig erfarenhet och utbildning och man trycker upprepade gånger i rapporten på vikten av att ha experter från maskintillverkarna på plats vid större överhalningar.

Sällsynt men kostsamt

Bara två procent av fartygen som försäkras av Swedish Club drabbas av skador på huvudmaskin. Snittkostnaden för skador på huvudmaskin har sjunkit med 14 procent sedan 2011 till 545.000 dollar eller drygt 4,7 miljoner kronor. Då är kostnaderna för till exempel förlorad intjäning inte inräknade.

31 procent av Swedish Clubs fartyg är byggda i Sydkorea men de står bara för 12 procent av maskinskadorna, fartyg byggda i Kina däremot är överrepresenterade med 36 procent av klubbens totala antal maskinskador medan de till antalet bara utgör 30 procent.

Rakt och långsamt är bäst

Containerfartyg är överrepresenterade i statistiken som också visar att fyrtaktare drabbas av 2,5 gånger så många fel som tvåtaktare och att v-motorer i genomsnitt har 42 procent högre kostnader än vad raka motorer har. Den som är medlem i Swedish Club kan dessutom få veta från vilka fabrikat de maskiner kommer som oftast drabbas av fel.

Kommentarer

  • Anonymous

    Jaså besättning är det fel på!!! Man får vad man betalar för dvs man kan inte ersätta mångårig erfarenhet med kortsiktiga ekonomiska hänsyn. Klassen säger här i texten ovan att maskinexperter från land skall anlitas mer. Alltså skall man inte göra tvärtom för att spara in den kostnaden eller? Det kanske är en beräknad risk eller man kanske skulle vidar utbilda personal mera dvs se det som en investering. Tap personal bytts ut kommer sällan tillbaks och normal handover tid till avlösaren 6-7 dagar händer inte för ofta. Så vi som Svenska befäl ombord får börja från börja allt för ofta. Det är inte vi ombord utan land beslut! så kom inte och säg att inte vi ombord vet var problemet är. Som sakt pengar styr och nu börjar det bli pinsamt för vissa…

    • Anonymous

      Vissa större överhalningar av maskin görs ju med ganska långa mellanrum och om man har tur/otur så är man inte ombord just då. Då kan ju hända att man inte är så familjär med just dom delarna av maskin trots att man varit flera år i samma båt. Inget konstigt eller fel utan bara blir så ibland. Hjälper ju inte med en veckas handover om jobber bara görs var tredje månad (tex) och inte under den veckan.

  • Michael Petersson

    Ännu en gång visar det sig att billiga besättningar är inte lika med bra…olyckligtvis har många redare och management bolag valt att gå denna väg på bekostnad av olyckor ock maskin haverier, ökade försäkrings premier…givetvis försöker dom att få så mycket som möjligt kostnaderna för reperationer återbetalda av försäkringsbolaget…detta utan att ta något ansvar för kvalitet management av fartyg och besättningar…väldigt bra vikten av en professionell land organisation nämns, från CEO till inspektör…bravo Swedish Club väldigt bra rapportering, det behövs strängare krav på
    landsorganisationerna,
    dagens ISM code är inte tillräcklig…jag lyfter på hatten för dom få redarna och management bolag som operera med kvalitet som led stjärna…

  • martin

    Finns det nån seriös redare, och i så fall var nån stans?!

    • Anonymous

      Försök du att bygga upp en verksamhet som står sig över lite tid om du inte är seriös! Skulle vilja säga att näst intill alla idag verksamma rederier i Sverige är seriösa.
      Dom oseriösa brukar sållas bort vid lågkonjunkturerna så dom blir inte i branchen så länge.

  • Anonymous

    Mest kostnadseffektiva är besättning med kunskap och erfarenhet som sköter underhållet. Se till att de mår bra och sköter fartyget från dop till skrot så blir det billigast.

  • Före detta maskinbefäl

    Efter ett antal år i alla befattningar på maskinsidan märktes tidigt att kunskapen på det praktiska arbetet ombord blev sämre för varje år. Ofta kom det ombord maskinbefäl som inte var det minsta kunniga på den praktiska sidan.

  • Anonymous

    Hjulet: Billig båt byggs och bemannas i Asien, återvinns på beachen i Indien efter 20 år av pengagenerering. Kostnadseffektivt, hållbart och miljövänligt. Globalisering när det är som bäst! För att inte tala om samhällsnyttan! Vore något för Naturskyddsföreningen och WWF att ta efter detta framstående hållbarhetsarbete som sjöfarten bidrar till! Vore lysande att beacha en båt i Göteborg med all ny arbetskraft landet fått dessutom! Kanske Öland passar bättre?

Skriv en kommentar Svara till

Alla kommentarer granskas och modereras av vår redaktion innan de publiceras. Din email kommer aldrig bli publik.